АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК - АГРЕССОР ИЛИ КОМПАНЬОН: ПРОБЛЕМА ПОТЕРИ ДОМЕНОВ В СКАНДИНАВСКИХ ЯЗЫКАХ
Аннотация
В статье раскрываются факторы утраты скандинавскими языками отдельных областей социальной практики в результате глобализации и влияния транснационального английского языка. Потеря домена трактуется не как потеря языковых средств, а как перераспределение функций языков в условиях интернационализации науки и высшего образования. Это перераспределение прагматически оправдано языковой политикой, направленной на переход домена из разряда национального в разряд интернационального, поэтому английский язык является не агрессором, а партнером по отношению к национальным языкам.
Источники
- Björkman B. So where we are: Spoken lingua franca English at a Swedish technical university // English Today. 2008. Vol. 2. № 24. P. 11-17.
- Bolton K., Kuteeva M. English as an academic language at a Swedish university: parallel language use and the ‘threat’ of English // Journal of Multilingual and Multicultural Development. 2012. Vol. 33. Iss. 5. P. 429-447.
- Bolton K., Meierkord Chr. English in contemporary Sweden: Perceptions, policies, and narrated practices // Journal of Sociolinguistics. 2013. Vol. 1. № 17. P. 93-117.
- Fishman J. A. Domains and the relationship between micro- and macrosociolinguistics // Directions in sociolinguistics. The ethnography of сommunication / ed. by J. Gumperz, D. Hymes. N. Y.: Holt; Rinehart and Winston, 1972. Р. 435-453.
- Haberland H. Domains and domain loss // The Consequences of Mobility: Linguistic and Sociocultural Contact Zones / ed. by B. Preisler et al. Roskilde: Roskilde University, 2005. Р. 227-237.
- Kuteeva M. The parallel language use of Swedish and English: the question of nativeness in university policies and practices [Электронный ресурс] // Journal of multilingual and multicultural development. 2014. Vol. 35. Iss. 4. URL: http://dx.doi. org/10.1080/01434632.2013.874432 (дата обращения: 15.06.2017).
- Non-English European Countries with Most English-Taught Degrees [Электронный ресурс]. URL: http://www.mastersportal. eu/countries/26/ (дата обращения: 15.06.2017).
- Phillipson R. Figuring out the Englishisation of Europe // Reconfiguring Europe: The contribution of applied linguistics / ed. by C. Leung, J. Jenkins. L.: Equinox, 2006. P. 65-85.
- Preisler B. Deconstructing ‘the domain of science’ as a sociolinguistic entity in EFL societies: The relationship between English and Danish in higher education and research // The Consequences of Mobility: Linguistic and Sociocultural Contact Zones / ed. by B. Preisler et al. Roskilde: Roskilde University, 2005. Р. 238-248.
- Simonsen D. F. Over the fence - and into English? Reflections on adolescents, academics, linguistic development and language policy in Norway in the early 2000s // The Consequences of Mobility: Linguistic and Sociocultural Contact Zones / ed. by B. Preisler et al. Roskilde: Roskilde University, 2005. Р. 249-271.
- Why are Scandinavian people incorporating English sentences into their normal speaking? [Электронный ресурс] // Quora. URL: https://www.quora.com/Why-are-Scandinavian-people-incorporating-English-sentences-into-their-normal-speaking (дата обращения: 15.06.2017).
Информация об авторах
Информация о статье
История публикации
- Поступила в редакцию: 14 января 2018.
- Опубликована: 1 апреля 2018.
Ключевые слова
- потеря домена
- скандинавские языки
- трансъязычие
- глобализация
- транснациональный английский язык
- языковая политика
- domain loss
- Scandinavian languages
- trans-lingualism
- globalization
- transnational English
- language policy
Copyright
© 2018 Автор(ы)
© 2018 ООО Издательство «Грамота»