• Original research article
  • January 10, 2012
  • Open access

ADJECTIVE DERIVATIVES WITH SUFFIXES -BAR, -LICH, -ABEL/-IBEL AND OTHERS AS VOICE RELATIONS REALIZATION INSTRUMENT IN GERMAN PRINT ADVERTISEMENTS

Abstract

The author describes the use of the language formations synonymic with passive constructions in modern German advertisements, pays special attention to the word-formation aspect of such speech forms origin, analyzes in detail such phenomenon as verbal adjectives with passive meaning formed with the help of the suffixes -bar, -lich, -abel/ibel and some others, their ability to render voice relations and the pragmatics of using as a passive voice competitor in print advertisements.

References

  1. Бове К., Аренс У. Современная реклама. Тольятти: Издательский Дом «Довгань», 1995. 704 с.
  2. Бондарко А. В. К определению понятия «залоговость» // Теория функциональной грамматики. Персональность. Залоговость. СПб., 1991. С. 120-135.
  3. Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Сов. энциклопедия, 1989. 686 c.
  4. Озеров Г. В. Поле пассивности в современном немецком языке: дисс. … канд. филол. наук. М., 1971. 235 c.
  5. Розенталь Д. Э., Кохтев Н. Н. Язык рекламных текстов. М.: Высшая школа, 1981. 127 с.
  6. Brinker K. Das Passiv im heutigen Deutsch: Form und Funktion // Heutiges Deutsch. 1971. Bd. 1/2. 160 S.
  7. Der Spiegel. 1991. № 19.
  8. Der Spiegel. 1992. № 29.
  9. Der Spiegel. 2004. № 48.
  10. Der Spiegel. 2005. № 47.
  11. Der Spiegel. 2008. № 19.
  12. Fleischer W., Barz I. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1995. S. 382.
  13. Givón T. Functionalism and Grammar. Amsterdam, Philadelphia: Benjamins, 1995.
  14. Helbig G., Buscha J. Deutsche Grammatik: ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig: Langenscheidt, 1998. 656 S
  15. Kolb H. Das verkleidete Passiv. Über Passivumschreibungen im modernen Deutsch // Sprache im technischen Zeitalter. Stuttgart, 1966. Heft 19. S. 173-198.
  16. Sommerfeldt K.-E., Schreiber H., Starke G. Grammatisch-semantische Felder. Einführung und Übungen. Berlin - München - Leipzig - Wien - Zürich: Langenscheidt, 2008. 128 S.
  17. Stern. 2008. № 50.

Author information

Natal'ya Evgen'evna Gegner

Moscow Pedagogical State University

About this article

Publication history

  • Published: January 10, 2012.

Keywords

  • реклама
  • пассивный залог
  • синонимы (конкуренты) пассива
  • адъективные дериваты
  • суффикс
  • advertising
  • passive voice
  • passive voice synonyms (competitors)
  • adjective derivatives
  • suffix

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)