• Original research article
  • March 16, 2012
  • Open access

REFLEXIVE PRACTICE AS A FOREIGN LANGUAGE FOR PROFESSIONAL PURPOSES TEACHING TECHNOLOGY

Abstract

The author reveals the content of the notion reflexive practice (RP) in relation to the English language for professional purposes (EPP) teaching technique, describes the methodological bases and characteristics of this educational technology, substantiates the advantages of RP in achieving the complex goal of a foreign language teaching in connection with the change of society demands concerning a modern specialist, presents the scheme of teaching process organization at EPP lesson organized in accordance with RP technology and specifies that while using RP the contributions of all educational process subjects are equally important and their activities are interconnected.

References

  1. Бизяева А. А. Рефлексивные процессы в сознании и деятельности учителя: автореф. дисс. … канд. психол. наук. СПб., 1993. 24 с.
  2. Выготский Л. С. Мышление и речь. Психология развития человека. М.: Смысл; Эксмо, 2005. 136 с.
  3. Гальперин П. Я. Введение в психологию. М.: МГУ, 1976. 150 с.
  4. Загашев И. О., Заир-Бек С. И. Критическое мышление: технология развития. Перспективы для высшего образования. СПб.: Скифия, 2003. 284 с.
  5. Кулюткин Ю. Н., Муштавинская И. В. Образовательные технологии и педагогическая рефлексия. СПб.: СПбГУПМ, 2002. 48 с.
  6. Лехциер В. Я. Собственный путь в движущихся песках. Рефлексивная модель обучения как подход к профессиональному развитию преподавателя английского языка [Электронный ресурс]. URL: http://www.ebiblioteka.ltSGU/Vestnik_HumN/2002-03/hum0203_14a.pdf
  7. Липатникова И. Г. Технология рефлексивного подхода к процессу обучения студентов в педагогическом университете // Рефлексивные процессы и управление: сборник материалов VI международ. симпозиума / под ред. В. Е. Лепского. М., 2007. С. 61-63.
  8. Метаева В. А. Рефлексия как метакомпетентность // Педагогика. 2006. № 3. С. 57-61.
  9. Пенькова Т. В. Преподавание английского языка для специальных целей на неязыковых факультетах: педагогические технологии, стратегии и техники [Электронный ресурс]. URL: http://www.psu.ru/psu/files/0912/26_Penkova.doc
  10. Примерная программа дисциплины «Иностранный язык» федерального компонента цикла ОГСЭ в ГОС ВПО второго поколения / Минобразования РФ. М.: Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та, 2000. 19 с.
  11. Трушкова Т. В., Юрданова В. Н., Алмабекова О. А. English for Thermal Power Engineering Students. Красноярск: ИПЦ СФУ, 2010. 93 с.
  12. Юрданова В. Н., Алмабекова О. А., Трушкова Т. В. English for Energy Engineering Students. Красноярск: ИПЦ СФУ, 2010. 158 с.
  13. Brown H. D. Teaching by Principles: an Interactive Approach. Englewood Cliffs (N. J.): Prentice-Hall Regents, 1994.
  14. Common European Framework of Reference for Languages Learning, Teaching, Assessment / Council of Europe. Cambridge: CUP, 2000. 64 p.
  15. Jasper M. Beginning Reflective Practice. Foundations in Nursing and Health Care. Cheltenham: Nelson Thomas, Ltd., 2003.
  16. Shon D. A. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. L.: Temple Smith, 1983. P. 50-68.
  17. Tabachnick B. R., Zeichner K. Reflections on Reflective Teaching // Issues and Practices in Inquiry-Oriented Teacher Education / B. Tabachnick, K. Zeichner. Philadelphia: Falmer Press, 1991.
  18. Tosun B. C. A New Challenge in the Methodology of the Post-Method Era. // Journal of Language and Linguistic Studies. 2009. Vol. 5. № 2. P. 10-15.

Author information

Ol'ga Alekseevna Almabekova

Siberian Federal University

About this article

Publication history

  • Published: March 16, 2012.

Keywords

  • профессионально-ориентированный английский язык
  • АПЦ
  • субъекты образовательного процесса
  • технология рефлексивной практики
  • professionally-oriented English language
  • EPP
  • educational process subjects
  • RP technology

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)