• Original research article
  • July 31, 2013
  • Open access

LINGUO-COGNITIVE APPROACH TO TEACHING STUDENTS-PHILOLOGISTS TO USE VOCABULARY (BY THE MATERIAL OF LEXEMES SILENCE AND QUIET)

Abstract

The author considers the problem of forming the lexical component of students-philologists’ communicative competence basing on a cognitive approach to teaching vocabulary in the classes on the Russian language as a foreign one, and describes the possibilities of applying linguo-cognitive strategies in teaching foreign students to use the Russian vocabulary (by the material of lexemes “quiet” and “silence”).

References

  1. Васильева Г. М. О формировании прагматической компетенции учащихся как основной задаче лингвокультурологии (на материале учебной лексикографии) // Русский язык как иностранный: Теория. Исследования. Практика: межвуз. сб. СПб.: Сударыня, 2000. Вып. IV. С. 29-42.
  2. Вежбицкая А. Понимание культур через посредство ключевых слов / пер. с англ. А. Д. Шмелева. М.: Языки славянской культуры, 2001. 288 с.
  3. Воркачев С. Г. Постулаты лингвоконцептологии // Антология концептов / под ред. В. И. Карасика, И. А. Стернина. Волгоград: Парадигма, 2005. С. 10-13.
  4. Караулов Ю. Н. Основы лингвокультурного тезауруса русского языка // Русское слово в русском мире: сб. ст. М. – Калуга: Эйдос, 2004. С. 244-296.
  5. Караулов Ю. Н., Филиппович Ю. Н. Лингвокультурное сознание русской языковой личности. Моделирование состояния и функционирования. М.: Азбуковник, 2009. 336 с.
  6. Караулов Ю. Н., Черкасова Г. А., Уфимцева Н. В., Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Русский ассоциативный словарь как новый лингвистический источник и инструмент анализа языковой способности // Русский ассоциативный словарь: в 2-х т. М.: АСТ; Астрель, 2002. Т. I. От стимула к реакции: ок. 7000 стимулов. С. 749-782.
  7. Колесов В. В. Слово и дело: Из истории русских слов. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2004. 703 с.
  8. Колесов В. В. Язык и ментальность. СПб.: Петербургское Востоковедение, 2004. 240 с.
  9. Колшанский Г. В. Контекстная семантика. Изд. 2-е, стер. М.: КомКнига, 2005. 152 с.
  10. Лазарева О. А. Лингвокогнитивные основы обучения иностранцев русской лексике: монография. СПб.: Осипова, 2012. 250 с.
  11. Попова З. Д., Стернин И. А. Основные черты семантико-когнитивного подхода к языку // Антология концептов / под ред. В. И. Карасика, И. А. Стернина. Волгоград: Парадигма, 2005. С. 7-10.
  12. Потебня А. А. Полное собрание трудов: Мысль и язык. М.: Лабиринт, 1999. 300 с.
  13. Прохоров Ю. Е. Национальные социокультурные стереотипы речевого общения и их роль в обучении русскому языку иностранцев. Изд. 4-е, стер. М.: КомКнига, 2006. 224 с.
  14. Русский ассоциативный словарь: в 2-х т. / Ю. Н. Караулов, Г. А. Черкасова, Н. В. Уфимцева, Ю. А. Сорокин, Е. Ф. Тарасов. М.: АСТ; Астрель, 2002. Т. I. От стимула к реакции: ок. 7 000 стимулов. 784 с. М.: АСТ; Астрель, 2002. Т. II. От стимула к реакции: более 100 000 реакций. 992 с.
  15. Сулименко Н. Е. Современный русский язык (слово в курсе лексикологии). СПб.: Изд-во Политех. ун-та, 2004. 268 с.
  16. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. Изд. 2-е, дораб. М.: Изд-во МГУ, 2004. 352 с.
  17. Шмелев А. Д. Могут ли слова быть ключом к пониманию культуры? // Вежбицкая А. Понимание культур через посредство ключевых слов. М.: Языки славянской культуры, 2001. С. 7-11.

Author information

Dar'ya Aleksandrovna Skubchenko

Russian State Pedagogical University named after A. I. Gertsen

About this article

Publication history

  • Published: July 31, 2013.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • обучение лексике
  • лексическое знание
  • коммуникативная компетенция
  • лингвокогнитивный подход
  • лингвокогнитивные стратегии
  • лингвокультурный концепт
  • коммуникативное сознание
  • Russian language as foreign
  • teaching to use vocabulary
  • lexical meaning
  • communicative competence
  • linguo-cognitive approach
  • linguo-cognitive strategy
  • linguo-cognitive concept
  • communicative consciousness

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)