• Original research article
  • September 27, 2013
  • Open access

SEMANTIC TYPE «SOCIAL STATUS OR PERSON’S SOCIETY POSITION» IN COGNITIVE SPACE OF THEMATIC GROUP «PERSON»

Abstract

The article is devoted to the formation and investigation of an individual cognitive space equal to the semantic type of a thematic group of proverbs and sayings that represent a person. The author shows how with the help of the structural-semantic analysis based on the real nature of the analyzed proverbs and sayings, i.e. their diversity, step-by-step “unfolding” of a key lexical item till a figurative (conceptual) constituent and then a semantic type happens.

References

  1. Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4 т. Изд-е 4-е, стереотип. М.: Русский язык – Медиа, 2007. 2349 с.
  2. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: Наука, 1987. 263 с.
  3. Пермяков Г. Л. Основы структурной паремиологии / сост. и вступ. ст. Г. Л. Капчица. М.: Наука, 1988. 235 с.

Author information

Larisa Anatol'evna Dzhelalova

Ul'yanovsk State University

About this article

Publication history

  • Published: September 27, 2013.

Keywords

  • паремия
  • ключевая лексема
  • инвариантная (оппозиционная) пара
  • логическая и образная (концептуальная) составляющие
  • семантический тип
  • этнический компонент
  • proverb
  • key lexical item
  • invariant (oppositional) pair
  • logical and figurative (conceptual) constituents
  • semantic type
  • ethnic component

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)