• Original research article
  • October 31, 2013
  • Open access

JOURNALISM, ADVERTISING AND PR: ON DEFINITION OF NOTION IN THE CONTEXT OF INTERACTION

Abstract

The article reveals the content of the notions “journalism”, “advertising”, “PR” in terms of a system-activity approach in the context of their interaction in the mass media. The authors pay special attention to the study of existing approaches to the consideration of notions, to the identification of their general and specific characteristics, as well as to the comparative analysis of these activities attributes (object, subject, aim, information channels, methods of influence and product).

References

  1. Антуфьев С. В. Деятельностный и информационный подходы в становлении и функционировании знаковых систем и процессов // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 4. Ч. 2. С. 17-19.
  2. Ахмадулин Е. В. Основы теории журналистики: учеб. пособие. Ростов н/Д: Феникс, 2009. 350 с.
  3. Большая советская энциклопедия: в 30-и т. [Электронный ресурс]. Т. 8. URL: http://slovari.yandex.ru/~%D0% BA%D0%BD%D0%B8%D0%B3%D0%B8/%D0%91%D0%A1%D0%AD (дата обращения: 24.10.2013).
  4. Жданко Т. А. Системно-деятельностный подход: сущностная характеристика и принципы реализации // Научно-педагогический журнал Восточной Сибири. 2012. № 4. С. 183-192.
  5. Землянская Е. А. Анализ понятия «рекламная деятельность» // Вестник Сибирского государственного аэрокосмического университета. 2009. № 3. С. 180-182.
  6. Иванов Д. А. Экспертиза в образовании. М.: Академия, 2008. 329 с.
  7. Ким М. Н. Основы теории журналистики: учеб. пособие. СПб.: Роза мира, 2009. 144 с.
  8. Корконосенко С. Г. Основы журналистики: учебник. М.: Аспект Пресс, 2007. 318 с.
  9. Лобастов В. Г. К логическим определениям сознания // Вопросы философии. 2004. № 3. С. 56-65.
  10. Лукач Д. К онтологии общественного бытия. М., 1990. 412 с.
  11. Макаревич Э. Ф. Общественные связи как инструмент социальных изменений: дисс. … д. соц. н. М., 1999. 367 с.
  12. Педагогический словарь: в 2 т. / под ред. И. А. Каирова. М.: Изд-во АПН, 1960. Т. 1. С. 68.
  13. Прохоров Е. П. Введение в теорию журналистики. Изд-е 7-е. М.: Аспект Пресс, 2009. 351 с.
  14. Рожков И. Я. Планка для профи. М.: Юрайт, 1997. 206 с.
  15. Тулупов В. В. Реклама в коммуникационном процесс. Воронеж: Типографическая лаборатория факультета журналистики ВГУ, 2003. 144 с.
  16. Уралева Е. Е. Реклама как социальный институт // Известия Пензенского государственного педагогического университета. Общественные науки. 2012. № 28. С. 588-593.
  17. Федеральный закон от 13 марта 2006 г. № 38-ФЗ. [Электронный ресурс]. URL: http://www.rg.ru/2006/03/15/reklama-dok.html (дата обращения: 24.10.2013).
  18. Федотова Л. Н. Паблик рилейшнз и общественное мнение: учеб. пособие. СПб.: Питер, 2003. 352 с.
  19. Феофанов О. А. Реклама: новые технологии в России. СПб.: Питер, 2003. 384 с.
  20. Философский словарь / под ред. И. Т. Фролова. Изд-е 6-е, перераб. и доп. М.: Политиздат, 1991. 559 с.
  21. Чумиков А. Н. Связи с общественностью: учеб. пособие. Изд-е 2-е. М.: Дело, 2001. 296 с.
  22. Шишкина М. А. Паблик рилейшнз в системе социального управления. СПб.: Изд-во «Паллада-медиа», 2002. 444 с.
  23. Щедровицкий Г. П. Исходные представления и категориальные средства теории деятельности [Электронный ресурс]. URL: http://www.fondgp.ru/gp/biblio/rus/75 (дата обращения: 24.102013).
  24. Юдин Э. Г. Системный подход и принцип деятельности: методологические проблемы современной науки. М.: Наука, 1978. 391 с.

Author information

Lyudmila Petrovna Shesterkina

South Ural State University

Lidiya Kamilovna Lobodenko

South Ural State University

About this article

Publication history

  • Published: October 31, 2013.

Keywords

  • журналистика
  • реклама
  • PR
  • деятельность
  • системно-деятельностный подход
  • средства массовой информации
  • journalism
  • advertising
  • activity
  • system-activity approach
  • mass media

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)