• Original research article
  • November 22, 2013
  • Open access

ON QUESTION OF GAME AND GAME COMMUNICATIONS FUNCTIONALITY IN MODERN MEDIA

Abstract

The article is devoted to a game, which has become the most popular form of communication for the modern mass information processes. In the context of ethical problems the functional differences between a game and gamification are revealed. The author comes to the conclusion about the progressive role of a real game (as the foundations of culture), and about the correspondence of a game to the natural characteristics of television broadcasting. The author warns the media from using gamificated manipulative forms as journalistic content.

References

  1. Багиров Э. Г. Очерки теории телевидения. М.: Искусство, 1978. 150 с.
  2. Бодрийяр Ж. Соблазн / пер. с франц. А. В. Гараджи. М.: Ad Marginem, 2000. 306 с.
  3. Вольнов В. Феномен игры: открытая лекция. СПб.: Санкт-Петербургская консерватория, 2005. 37 с.
  4. Гадамер Х.-Г. Истина и метод: основы философской герменевтики / пер. с нем. М. А. Журинской и др. М.: Прогресс, 1988. 704 с.
  5. Демидов А. Б. Феномены человеческого бытия. Минск: Экономпресс, 1999. 190 с.
  6. Кайуа Р. Игры и люди: статьи и эссе по социологии культуры: авторский сборник / пер. с франц. С. Н. Зенкина. М.: ОГИ, 2007. 304 с.
  7. Маклюэн Г. М. Понимание медиа: внешние расширения человека / пер. с англ. В. Г. Николаева. М.: Кучково поле, 2011. 464 с.
  8. Мельник И. В. Особенности и типы коммуникативной личности провокатора // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 9 (27). Ч. II. C. 113-117.
  9. Мид Д. Г. Избранное: сборник переводов / пер. с англ. В. Г. Николаева. М.: РАН ИНИОН, 2009. 290 с.
  10. Олешко В. Ф. Журналистика как творчество: учебное пособие. М.: РИП-Холдинг, 2005. 222 с.
  11. Попов А. Н. Маркетинговые игры: развлекай и властвуй. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2006. 320 с.
  12. Почепцов Г. Г. Теория коммуникации. М. – Киев: Релф-бук; Ваклер, 2001. 656 с.
  13. Саппак В. Л. Телевидение и мы: четыре беседы. М.: Аспект Пресс, 2007. 168 с.
  14. Телевизионная журналистика: учебник. Изд-е 5-е, испр. и доп. М.: Изд-во МГУ, 2005. 368 с.
  15. Хейзинга Й. Homo Ludens: статьи по истории культуры: авторский сборник / пер. с нидерланд. Д. В. Сильвестрова. М.: Прогресс – Традиция, 1997. 202 с.
  16. Oxford Dictionaries [Электронный ресурс]. URL: http://oxforddictionaries.com/definition/english/gamification?q=gamification (дата обращения: 17.10.2013).

Author information

Irina Ivanovna Volkova

Peoples’ Friendship University of Russia

About this article

Publication history

  • Published: November 22, 2013.

Keywords

  • игра
  • игрофикация
  • функции телевидения
  • телевизионная игра
  • манипуляции
  • game
  • gamification
  • TV functions
  • TV game
  • manipulations

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)