PRINCIPLES OF STORY REPRESENTATION IN ROMANCE PHILOLOGY OF V. E. MAKSIMOV
Abstract
The article studies the principles of artistic historicism in V. E. Maximov’s prose, and proves that the principle of symbolic and metaphorical representation of historical events prevailed in the writer’s artistic system as it allows expressing more deeply the conception of Russian Orthodox vision of the historical process in his novel.
References
- Васильев В. Е. Литература русского зарубежья в современном литературном процессе России // Современная русская литература конца 20 – начала 21 века / под ред. С. И. Тиминой. М.: Академия, 2011. С. 258-305.
- Зеньковский В. В. История русской философии. Л., 1991. Т. 1. Ч. 1. С. 103-117.
- Зубарева Е. Ю. Литература эмиграции третьей волны. Основные черты литературного процесса // История литературы русского зарубежья (1920-е – начало 1990-х гг.) / под ред. А. П. Абраменко. М.: Академический проект; Альма Матер, 2011. С. 354-368.
- Исупов К. Г. Русская эстетика истории. СПб., 1992. 155 с.
- Максимов В. Е. Собрание сочинений: в восьми томах. М.: Терра, 1991-1993. Т. 1-8.
- Попова И. М. «Сотворить себя в духе». Христианская антропология прозы Владимира Максимова: монография. Тамбов: Тамбовский государственный технический университет, 2005. 216 с.
- Трубина Л. Л. Историческое сознание в русской литературе первой трети 20 века: Типология. Поэтика: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 1999. 20 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: November 22, 2013.
Keywords
- художественный историзм
- аналоговый историзм
- символико-метафорический принцип изображения
- православная аксиология
- artistic historicism
- analog historicism
- symbolic and metaphorical principle of representation
- Orthodox axiology
Copyright
© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC