• Original research article
  • September 12, 2014
  • Open access

BASIC SEMANTIC ZONES OF ASSOCIATIVE FIELDS OF STIMULUS MONEY IN THE RUSSIAN, CHINESE AND KHAKASS LANGUAGE CONSCIOUSNESS

Abstract

This article is an attempt to identify and describe the leading semantic zones of the concept “money”, the general and specific features of this concept perception in the Russian, Khakass and Chinese language consciousness on the basis of the analysis of associative fields obtained according to the results of free association experiment.

References

  1. Боргоякова Т. Г., Пелевина Н. Н. Базовые ассоциативные стратегии репрезентации образа человека в ядре языкового сознания русских и хакасов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2012. № 3. С. 25-27.
  2. Караулов Ю. Н. Семантический гештальт ассоциативного поля и образы сознания // Языковое сознание: содержание и функционирование. XIII Международный симпозиум по психолингвистике и теории коммуникации. Тезисы докладов (Москва, 1-3 июня 2000 г.) / ред. Е. Ф. Тарасов. М.: Институт языкознания РАН и МГЛУ, 2005. С. 107-108.
  3. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. Изд-е 4-е, испр. М.: Смысл; ИЦ «Академия», 2005. 288 с.
  4. Тарасов Е. Ф. Межкультурное общение - новая онтология анализа языкового сознания // Этнокультурная специфика языкового сознания. М.: Институт языкознания РАН, 1996. С. 7-22.
  5. Уфимцева Н. В. Языковое сознание и образ мира славян // Языковое сознание и образ мира. М.: Ин-т языкознания РАН, 2000. С. 207-219.

Author information

Natal'ya Viktorovna Tokhtobina

Khakass State University named after N. F. Katanov

About this article

Publication history

  • Published: September 12, 2014.

Keywords

  • концепт «деньги»
  • языковое сознание
  • образ мира
  • свободный ассоциативный эксперимент
  • ассоциативное поле
  • семантические зоны
  • concept “money”
  • language consciousness
  • image of the world
  • free association experiment
  • associative field
  • semantic zones

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)