• Original research article
  • September 12, 2014
  • Open access

FORMATION OF SECONDARY LINGUISTIC PERSONALITY OF A TECHNICAL UNIVERSITY STUDENT: PROBLEMS AND WAYS OF SOLUTION

Abstract

The article touches upon the problems associated with the formation and development of the notion of secondary linguistic personality of a student of a technical higher education establishment. The results of the research of the motivation of students of technical specialities in the study of a foreign language are described. The achievement of the level of foreign language communicative competence necessary for participation in the programs of academic mobility is considered as a purpose of the secondary linguistic personality formation.

References

  1. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие. Изд-е 4-е, стер. М.: Академия, 2007. 336 с.
  2. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 4-е, стер. М.: Едиториал УРСС, 2004. 264 с.
  3. Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. М.: Русский язык, 1989. 276 с.
  4. Плехов А. Н. Психологические условия развития вторичной языковой личности преподавателя-лингвиста: дисс. … к. психол. н. Н. Новгород, 2007. 207 с.
  5. Попова Т. Г. Испанский научно-технический текст: традиции и современные подходы к изучению: монография. М.: Изд-во РУДН, 2003. 160 с.
  6. Сафонова И. А. Теоретические основы формирования картины мира вторичной языковой личности // Вестник Луганского национального университета им. Т. Шевченко. 2012. Вып. 1 (48). С. 141-149.
  7. Халеева И. И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи. М.: Высшая школа, 1989. 210 с.
  8. Халяпина Л. П. Трансформация концепта «языковая личность» в теории и методике обучения иностранным языкам // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2006. Т. 7. Вып. 21-1. С. 91-102.
  9. Хлызова Н. Ю. Педагогические принципы формирования медиакомпетентности вторичной языковой личности // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 362. С. 156-159.
  10. Хоменко А. В. Формирование вторичной языковой личности как фактор совершенствования иноязычной подготовки в экономических вузах // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 11 (29). Ч. 2. С. 187-190.
  11. Цытович М. В. Педагогическое содействие становлению вторичной языковой образованности студентов технических направлений университета: дисс. … к. пед. н. Челябинск, 2011. 207 c.
  12. Dmitrieva N. K. Academic Mobility as a Prerequisite of Cross-Cultural Communication and Professional Competency Development // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2012. Vol. 5/12. P. 1814-1822.

Author information

Svetlana Pavlovna Firsova

Volga State University of Technology

Nataliya Nikolaevna Shcheglova

Volga State University of Technology

About this article

Publication history

  • Published: September 12, 2014.

Keywords

  • вторичная языковая личность
  • обучение иностранному языку в техническом вузе
  • мотивация
  • языковая картина мира
  • академическая мобильность студентов
  • secondary linguistic personality
  • a foreign language teaching in a technical higher education establishment
  • motivation
  • linguistic worldview
  • academic mobility of students

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)