• Original research article
  • January 1, 2015
  • Open access

MEANS FOR EXPRESSING EMOTIONAL STATES IN INTERPERSONAL COMMUNICATION AND INTERNET-COMMUNICATION

Abstract

The article examines the problem of the specifics of communicating emotional states in interpersonal communication face-to-face with two functioning channels of information transfer - verbal and non-verbal. The author analyzes the distinctive features of Internet-communication, in which there is no visual channel of communication, and graphic symbols - emoticons - serve as non-verbal means. The problem of the comparative analysis of the functioning of non-verbal means and emoticons is of special interest for further research.

References

  1. Бергельсон М. Б. Языковые аспекты виртуальной коммуникации // Вестник МГУ. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2002. № 1. С. 55-67.
  2. Валиахметова Д. Р. Письменная разговорная речь в контексте особенностей интернет-дискурса // Бодуэновские чтения: Бодуэн де Куртенэ и современная лингвистика: мат-лы междунар. науч. конф. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2001. Т. 2. C. 7-9.
  3. Галичкина Е. Н. Специфика компьютерного дискурса на английском и русском языках: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград: ВГУ, 2001. 24 с.
  4. Горелов И. Н. Невербальные компоненты коммуникации. М.: Наука, 1980. 104 c.
  5. Зуева Е. А. Исследование особенностей реализации эмоциональных состояний человека как компонент межкультурной компетенции // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2011. № 3. С. 67-69.
  6. Конецкая В. П. Социология коммуникаций: учебник. М.: Международный университет бизнеса и управления, 1997. 304 c.
  7. Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Сов. энциклопедия, 1990. 683 с.
  8. Якубинский Л. П. О диалогической речи // Якубинский Л. П. Избранные работы. Язык и его функционирование. М.: Наука, 1986. С. 17-58.
  9. Birdwhistell R. L. Kinesics and Context: Essays on Body Motion Communication. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1970. 352 p.
  10. Boyd H. D., Jeutonne P. B. Electronic Discourse: Linguistic Individuals in Virtual Space. Albany - N. Y: State University of New York Press, 1997. 217 p.
  11. Crystal D. Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 272 p.
  12. Skovholt K., Gronning A., Kankaanranta A. The Communicative Functions of Emoticons in Workplace E-Mails // Journal of Computer-Mediated Communication. 2014. Vol. 19. Issue 4. P. 780-797.
  13. Tidwell L. C., Walther J. B. Computer-Mediated Communication Effects on Disclosure, Impressions, and Interpersonal Evaluations: Getting to Know One Another a Bit at a Time // Human Communication Research. 2002. Vol. 28. Issue 3. P. 317-348.

Author information

Elena Leonidovna Avdeeva

Financial University under the Government of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2015.

Keywords

  • невербальные средства общения
  • вербальные средства общения
  • межличностная коммуникация
  • интернет-коммуникация
  • передача эмоциональных состояний
  • эмотикон
  • non-verbal means of communication
  • verbal means of communication
  • interpersonal communication
  • Internet-communication
  • communicating emotional states
  • emoticon

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)