• Original research article
  • June 20, 2015
  • Open access

THE TYPOLOGY OF PHONETIC SYSTEMS OF THE KABARDINO-CHERKESS AND RUSSIAN LANGUAGES FOR EDUCATIONAL PURPOSES

Abstract

The article deals with the problems of comparative typology to establish the similarities or differences of the phonological systems of the Russian and Kabardino-Cherkess languages in the linguo-didactical purposes. Taking into account the peculiarities of phonetics of the Russian and native languages gives a teacher fairly accurate objective data to solve the methodological issues that arise in the practice of specific audience teaching.

References

  1. Аракин В. Д. Сравнительная типология английского и русского языков: учеб. пособие. М.: Высшая школа, 1989. 254 с.
  2. Балкаров Б. Х. Сопоставительная фонетика русского и кабардинского языков. Нальчик, 1960. 41 с.
  3. Государственные языки в Российской Федерации: энциклопедический словарь-справочник / гл. ред. В. П. Нерознак. М.: Academia, 1995. 400 с.
  4. Грамматика кабардино-черкесского литературного языка. М.: Наука, 1970. 216 c.
  5. Исаченко А. Опыт типологического анализа славянских языков // Новое в лингвистике. М.: Изд-во иностранной лит-ры, 1963. Вып. III. С. 106-121.
  6. Кабардино-черкесский язык. Нальчик: Эль-Фа, 2006. Т. 1. Создание письменности, фонетика и фонология, морфология, синтаксис. 549 с.

Author information

Aisa Khusinovich Zagashtokov

Kabardino-Balkarian State University

About this article

Publication history

  • Published: June 20, 2015.

Keywords

  • лингводидактика
  • фонема
  • фонологический уровень
  • типологические сходства или различия
  • русский язык
  • кабардино-черкесский язык
  • гласные фонемы
  • согласные фонемы
  • звуки
  • консонантический тип
  • вокалический тип
  • linguodidactics
  • phoneme
  • phonological level
  • typological similarities or differences
  • the Russian language
  • the Kabardino-Cherkess language
  • vowel phonemes
  • consonant phonemes
  • sounds
  • consonantic type
  • vocalic type

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)