• Original research article
  • June 20, 2015
  • Open access

DESIGN OF ADVERTISING IN THE CHILDREN’S MAGAZINES

Abstract

The article examines the evolution of the design of advertising in the children’s magazines. The author analyzes a large amount of empiric material with a view to study this insufficiently investigated problem. Relying on the findings the researcher identifies the peculiarities of the design of an efficient advertising associated with the target audience: brightness of colour style, prevalence of visual form, game component, role of personages and formation of advertising as a part of media-text.

References

  1. Беленькая Л. Н. Мастер из «солнечной системы» // Проблемы детской литературы: межвуз. сб. Петрозаводск: Петрозаводский гос. ун-т, 1984. С. 99-110.
  2. Волкова В. В. Дизайн рекламы: учебное пособие. М.: Книжный дом «Университет», 1999. 144 с.
  3. Галанин С. Ф. Российская реклама во второй половине XIX века и ее правовые основы [Электронный ресурс] // Проблемы современной экономики. 2004. № 3. URL: http://www.m-economy.ru/art.php?nArtId=514 (дата обращения: 20.05.2015).
  4. Детское чтение (1869-1918, с 1906 - «Юная Россия»).
  5. Задушевное слово (1876-1880, 1883-1917).
  6. Корнилова Е. Е., Гордеев Ю. А. Слово и изображение в рекламе. Воронеж: Кварта, 2001. 224 с.
  7. Мурзилка (с 1924).
  8. О защите детей от информации, причиняющей вред их здоровью и развитию: Федеральный закон от 29.12.2010 № 436-ФЗ (ред. от 14.10.2014) [Электронный ресурс]. Доступ из справ.-правовой системы «КонсультантПлюс» (дата обращения: 07.06.2015).
  9. О рекламе: Федеральный закон от 18.07.1995 № 108-ФЗ (ред. от 21.07.2005) [Электронный ресурс]. Доступ из справ.-правовой системы «КонсультантПлюс» (дата обращения: 07.06.2015).
  10. Об издательстве. Эгмонт Россия [Электронный ресурс]. URL: http://www.egmont.ru/about/ (дата обращения: 20.05.2015).
  11. Осетрова О. В. Психологическое восприятие шрифта в рекламе // Вестник ВГУ. Воронеж, 2005. № 2. С. 145-150.
  12. Пионер (издаётся с 1924).
  13. Рахтанов И. «Еж» и «Чиж» // Детская литература. 1962. М.: Детгиз, 1962. С. 128-159.
  14. Рекламодателям [Электронный ресурс]. URL: http://www.egmont.ru/adv/ (дата обращения: 20.05.2015).
  15. Рожков И. Малоизвестные страницы отечественной рекламы // Лаборатория рекламы, маркетинга и PR. 2006. № 6. С. 64-73.
  16. Синяева И. М., Романенкова О. Н., Жильцов Д. А. Реклама и связи с общественностью: учебник для бакалавров. М.: Юрайт, 2013. 552 с.
  17. Тулупов В. В. Российская пресса: дизайн, реклама, типология. Воронеж: Инфа, 1996. 112 с.
  18. Ученова В. В., Старых Н. В. История рекламы. Изд-е 3-е. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2008. 495 с.
  19. Шкловский В. Б. Старое и новое: книга статей о детской литературе. М.: Дет. лит-ра, 1966. 158 с.

Author information

Ekaterina Yur'evna Makarenko

M. V. Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: June 20, 2015.

Keywords

  • дизайн
  • детская журналистика
  • реклама
  • эволюция дизайна рекламы
  • периодизация
  • design
  • children’s journalism
  • advertising
  • evolution of the design of advertising
  • periodization

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)