• Original research article
  • November 1, 2015
  • Open access

CULTURE AS BASIC NOTION IN FORMATION OF ETHNOPSYCHOLOGICAL COMPETENCE OF THE CHINESE STUDENTS LEARNING THE RUSSIAN LANGUAGE

Abstract

The article considers the comparison of different national cultures, which is held on the scale of the most significant cultural universals: the attitude to time and space, family and society, power distance and the nature of communication. The author substantiates the thesis that these universals are the most important aspects in the process of intercultural cooperation, in particular in the process of learning Russian by foreign students.

References

  1. Ван Юе, Владимирова Т. Е. Социокультурные особенности китайских студентов в практике преподавания русского языка как иностранного // Русский язык: исторические судьбы и современность: II Междунар. конгресс исследователей русского языка. М.: Изд-во МГУ, 2004.
  2. Владимирова Т. Е. Учет когнитивных особенностей китайских студентов в процессе преподавания русского языка // Актуальные проблемы подготовки китайских учащихся в вузах РФ: мат-лы Междунар. науч.-практ. конф. Воронеж: Изд-во Воронежского университета, 2002. С. 52-54.
  3. Гаврилова В. Л. Учет особенностей национального менталитета при обучении китайских студентов русскому языку // Язык, культура, менталитет: проблемы изучения в иностранной аудитории. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2005. С. 176-182.
  4. Лебедева Н. М. Введение в этническую и кросс-культурную психологию: учеб. пособ. М.: Ключ-С, 1999. 224 с.
  5. Лотман Ю. М. Избранные статьи: в 3-х т. Таллин: Александра, 1992. Т. I. Статьи по семиотике и типологии культуры. 480 с.
  6. Малинаускас К. К. Национальная психология и ее место в духовной жизни социалистических наций: автореф. дисс.. к. психол. н. М., 1975. 24 с.
  7. Персикова Т. Н. Межкультурная коммуникация и корпоративная культура: учеб. пособ. М.: Логос, 2011. 224 с.
  8. Пронников В. А., Ладанов И. Д. Японцы (этнопсихологические очерки). М.: Наука, 1985. 348 с.
  9. Садохин А. П. Межкультурная коммуникация: учеб. пособ. М.: Альфа-М; Инфра-М, 2006. 286 с.
  10. Селезнева Г. Я. Русское и китайское коммуникативное поведение. Воронеж: Истоки, 2002. Вып. 1. 76 с.
  11. Стернин И. А. Коммуникативное поведение и формирование культуры нации // Коммуникативное поведение. Воронеж: Истоки, 2004. Вып. 20. С. 160-168.
  12. Стефаненко Т. Г. Этнопсихология. М.: Изд-во Ин-та психологии РАН, 1999. 320 с.
  13. Тань Аошуан. Китайская картина мира. М.: Языки славянской культуры, 2004. 231 с.
  14. Юань Цзучжи. Не как у нас // Курьер ЮНЕСКО. 1987. № 1. С. 20-28.
  15. Hall E. Beyond Culture. N. Y.: Anchor Books, 1989. 230 р.
  16. Hofstede G. Interkulturelle Zusammenarbeit. Kulturen-Organisationen-Management. Wiesbaden, 1993. 349 p.

Author information

Marina Gennad'evna Ivanova

Saint-Petersburg University of Humanities and Social Sciences (Branch) in Almaty

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2015.

Keywords

  • национальная культура
  • этнопсихология
  • базовые категории культуры
  • межкультурная коммуникация
  • ценностные ориентации
  • шкала культурных универсалий
  • русский язык как иностранный
  • national culture
  • ethnopsychology
  • basic categories of culture
  • intercultural communication
  • value orientations
  • scale of cultural universals
  • Russian as foreign language

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)