TRISTAN IN THE EUROPEAN LITERARY TRADITION: CONVERGENT AND DIVERGENT TRADITIONS
Abstract
The article reveals the convergent and divergent tendencies of the evolution of the image of Tristan as one of the principal characters of the European literature by the material of works “Tristan and Isolde” by Gottfried von Strassburg and “Tristan” by Thomas Mann. To the convergent tendencies one can attribute: the criticism of marriages of convenience, contraposition of the main character to public morals and the presence of a fragile woman. The divergent tendencies are the intensifying ostracism of the main figure, the refinement of the social image of Tristan and various outcomes of women’s heroines.
References
- Борисова Г. В. Образ персонажа как объект лингвопоэтического исследования (на материале романа Р. Пилчер «В канун Рождества») // Вестник Челябинского государственного университета. Челябинск: Изд-во ЧелГУ, 2010. Вып. 47. № 29. С. 41-47.
- Лермонтов М. Ю. Герой нашего времени. М.: Азбука-классика, 2009. 224 с.
- Манн Т. Новеллы / пер. с нем. Д. Горфинкель. Минск: Народная асвета, 1988. 349 с.
- Штезель М. Д. История немецкой литературы. От истоков до середины 19 века. М.: Высшая школа, 1974. 344 с.
- Heines Werke. Weimar: Volksverlag, 1962. Bd. 4. 324 S.
- Mann T. Es geht um den Menschen: Novellen. M.: Progress, 1976. 343 S.
Author information
About this article
Publication history
- Published: January 1, 2016.
Keywords
- Тристан
- рыцарский роман
- ницшеанская новелла
- конвергентные и дивергентные тенденции
- европейская литературная традиция
- эволюция литературного образа
- экфразис
- Tristan
- chivalrous novel
- Nietzche’s novelette
- convergent and divergent traditions
- European literary tradition
- the evolution of a literary image
- ecphrasis
Copyright
© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC