SOCIO-CULTURAL POTENTIAL OF A PRAGMATIC TEXT IN A FOREIGN LANGUAGE AT THE STAGE OF GENERAL SECONDARY EDUCATION
Abstract
The article touches on the problem of using pragmatic texts as a resource of socio-cultural information and a foundation to form socio-cultural competence. The paper shows the methodological potential of such texts conditioned by their functionality and high cultural value. At the same time the authors doubt the desirability to use them for teaching reading properly.
References
- Бим И. Л., Гальскова Н. Д., Сахарова Т. Е., Коряковцева Н. Ф., Поляков О. Г. Аттестационные требования к владению иностранным языком учащимися к концу базового курса обучения // Иностранные языки в школе. 1995. № 5. С. 2-8.
- Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие. М.: Академия, 2007. 336 с.
- Кричевская К. С. Прагматические материалы, знакомящие учеников с культурой и средой обитания жителей страны изучаемого языка // Иностранные языки в школе. 1996. № 1. С. 13-17.
- Руберт И. Б. Становление и развитие английских регулятивных текстов: дисс. … д. филол. н. СПб., 1996. 557 с.
- Сафонова В. В. Культуроведение в системе современного языкового образования // Иностранные языки в школе. 2001. № 3. С. 17-23.
- Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Слово, 2000. 263 с.
- Томахин Г. Д. Реалии-американизмы. Пособие по страноведению. М.: Высшая школа, 1988. 239 с.
- Швецова Г. П. Работа с текстом прагматического характера на французском языке // Иностранные языки в школе. 2000. № 4. C. 36-41.
- Harris M., Mower D., Sikorzyńska A. New Opportunities. Elementary. Students’ Book. 2nd ed. Harlow - Essex: Longman, 2006. 144 p.
Author information
About this article
Publication history
- Published: January 1, 2016.
Keywords
- социокультурная компетенция
- прагматический текст на иностранном языке
- основное общее образование
- страноведческие знания
- лингвострановедческие знания
- реалии
- культурные ценности
- socio-cultural competence
- pragmatic text in a foreign language
- general secondary education
- cultural knowledge
- linguo-cultural knowledge
- realia
- cultural values
Copyright
© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC