• Original research article
  • February 1, 2016
  • Open access

SEMANTIC-PRAGMATIC PECULIARITIES OF GENERAL DISCURSIVE AND DISCOURSE-FORMING CATEGORIES OF THE ADVERTISING DISCOURSE

Abstract

The article is devoted to the analysis of general discursive categories of the advertising discourse, presented by such textual-discursive categories as informativity, situational character, intentionality, acceptability and intertextuality, and first singled out category of suggestiveness which is discourse-forming for the genre of advertisement. The paper reveals the difference of general discursive category of intentionality from discourse-forming category of the advertising discourse - suggestiveness, and the interconnection of the latter with the principal textual-discursive categories in the framework of the advertising discourse is explained.

References

  1. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / сост. С. Г. Бочаров. М.: Искусство, 1979. 424 с.
  2. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание / пер. с англ.; отв. ред. М. А. Кронгауз. М.: Русские словари, 1996. 416 с.
  3. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. 5-е изд., стер. М.: КомКнига, 2007. 144 с.
  4. Кондаков Н. И. Логический словарь-справочник. 2-е изд., испр. и доп. М.: Наука, 1975. 720 с.
  5. Михайлова Е. В. Интертекстуальность в научном дискурсе (на материале статей): автореф. дисс. … к. фил. н. Волгоград, 1999. 22 с.
  6. Худяков А. А. Теоретическая грамматика английского языка: учебник. М.: Academia, 2005. 255 с.
  7. Barthes R. The Rhetoric of the Image. L.: Wm. Collins Sons and Co., 1977. 365 p.
  8. Kristeva J. Word, Dialogue and Novel // The Kristeva Reader. Oxford: Blackwell, 1986. P. 34-61.
  9. Mayers G. Language in Advertisements // English Language. N. Y.: Palgrave Macmillan, 2009. P. 454-463.

Author information

Aleksandra Mikhailovna Kochergan

Syktyvkar State University named after Pitirim Sorokin

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2016.

Keywords

  • текстово-дискурсивная категория
  • дискурсообразующая категория
  • когерентность
  • интенциональность
  • информативность
  • интертекстуальность
  • саджестивность
  • рекламный дискурс
  • textual-discursive category
  • discourse-forming category
  • coherence
  • intentionality
  • informativity
  • intertextuality
  • suggestiveness
  • advertising discourse

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)