• Original research article
  • February 1, 2016
  • Open access

ON THE DIALECTICAL UNITY OF THE GUIDED AND INDEPENDENT WORK OF STUDENTS IN THE HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT

Abstract

In the article the idea that only the guidance of educational activity of the students, mastering a foreign language in the higher education establishment, leads to the conscious independent educational activity and, probably, to the self-guidance of the learning process is presented. The author asserts that the guided and independent educational activity represents the dialectical unity.

References

  1. Вергасов В. М. Активизация мыслительной деятельности студента в высшей школе. Киев: Вища школа, 1979. 215 с.
  2. Дьяченко М. И., Кандыбович Л. А. Психология высшей школы. Минск: Изд-во БГУ, 1981. 383 с.
  3. Есипович К. Б. Управление познавательной деятельностью учащихся при изучении иностранных языков в средней школе. М.: Просвещение, 1988. 191 с.
  4. Ефанова Л. Д. Сущность самостоятельной работы студентов в вузе // Актуальные проблемы преподавания иностранных языков в неязыковом вузе в современной образовательной парадигме: мат-лы межвуз. науч.-практ. конф. (Москва, 9-10 апреля 2014 г.). М., 2014. С. 30-33.
  5. Ефанова Л. Д. Управление самостоятельной работой студентов над рецептивной лексикой (французский язык, неязыковой вуз): автореф. дисс.. к. пед. н. М., 1990. 23 с.
  6. Леонтьев А. Н., Гальперин П. Я. Теория освоения знаний // Советская педагогика. 1964. № 10. С. 56-65.
  7. Ляудис В. Я. Структура продуктивного учебного взаимодействия // Психолого-педагогические проблемы взаимодействия учителя и учащихся / под ред. А. А. Бодалева, В. Я. Ляудис. М., 1980. С. 37-52.
  8. Талызина Н. Ф. Психологические основы управления усвоением знаний: автореф. дисс.. д. психол. н. М., 1969. 524 с.
  9. Талызина Н. Ф. Управление процессом усвоения знаний. М.: Изд-во Моск. гос. ун-та, 1984. 344 с.

Author information

Lyudmila Dmitrievna Efanova

State University of Management

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2016.

Keywords

  • управление
  • диалектическое единство
  • самостоятельная работа
  • самоуправление
  • технологии усвоения знаний
  • самокоррекция
  • самоконтроль
  • иностранный язык
  • учебный процесс
  • guidance
  • dialectical unity
  • independent work
  • self-guidance
  • technology of knowledge mastering
  • self-correction
  • self-control
  • foreign language
  • educational process

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)