• Original research article
  • February 1, 2016
  • Open access

THE MODEL OF MAKING EXERCISES OF IDENTIFICATION AND INTERPRETATION OF META-MEANING OF EVASIVE ANSWERS AT THE LESSONS OF THE RUSSIAN LANGUAGE AS A FOREIGN ONE

Abstract

The article presents the methodological tools of creating exercises, directed at the identification and interpretation of evasive answers at the lessons of the Russian language as a foreign one. Such exercises are designed to help a teacher train the students-foreigners to orientate in the space of indirect communication, to plan speech behavior consciously, to find out and understand speech strategies and tactics of an interlocutor.

References

  1. Вампилов А. Старший сын [Электронный ресурс]. URL: http://www.lib.ru/PXESY/WAMPILOW/vampilov1_1.txt (дата обращения: 22.11.2015).
  2. Гоголь Н. В. Мёртвые души: поэма / предисл. С. Машинского. М.: Просвещение, 1982. 256 c.
  3. Жаркова Т. Л. Что такое интенсивный курс русского речевого поведения? // Живая методика: для преподавателя русского языка как иностранного. Изд-е 3-е. М.: Русский язык. Курсы, 2009. С. 33-64.
  4. Лагутин В. И. Проблемы анализа художественного диалога (к прагмалингвистической теории драмы). Кишинев: Штиинца, 1991. 99 с.
  5. Левонтина И. Б. Русский со словарем. М.: Азбуковник, 2010. 335 с.
  6. Медведкина К. А. Прагматические особенности диалога в художественном тексте: автореф. дисс. … к. филол. н. Белгород, 2008. 28 с.
  7. Черниговская Т. В. Чеширская улыбка кота Шрёдингера: язык и сознание. М.: Языки славянских культур, 2013. 448 с.
  8. Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций: монография. М.: Гнозис, 2008. 416 с.
  9. Шляхов В. И. Речевой сценарий и обучение русской речи. Ситуативный и сценарный подходы // Живая методика: для преподавателя русского языка как иностранного. Изд-е 3-е. М.: Русский язык. Курсы, 2009. С. 6-33.
  10. Шляхов В. И., Саакян Л. Н., Толстова Н. Н. Иносказания в русском речевом взаимодействии. М.: Русский язык. Курсы, 2014. 192 с.

Author information

Natal'ya Nikolaevna Tolstova

Pushkin State Russian Language Institute; Financial University under the Government of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2016.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • уклончивый ответ
  • метасмысл
  • дискурсивные слова
  • приемы интерпретации
  • модель составления упражнений
  • the Russian language as a foreign one
  • an evasive answer
  • meta-meaning
  • discursive words
  • the techniques of interpretation
  • the model of making exercises

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)