• Original research article
  • March 1, 2016
  • Open access

PHRASEOLOGY WITH SOMATISM “HEART” IN THE GERMAN FAIRY TALES. FUNCTIONS AND MEANING

Abstract

The article provides the analysis of using phraseological units with the lexeme “heart” in the German fairy tales. Heart in the medieval culture is the focus of human emotions, thoughts and aspirations. The author shows that cultural conceptions associated with the plan of expression of these phraseological units influence cardinally the recipient’s perception of the basic components of fabulous information - episodes related to the description of a hero’s personality and his feat, responsibility of a family head for his decisions, etc.

References

  1. Баран Я. А. Фразеология в произведениях Бертольда Брехта: автореф. дисс. … к. филол. н. Л., 1971. 25 с.
  2. Гогулан М. В. Текстовая значимость фразеологических единиц в художественном произведении (на материале современного английского языка): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1988. 24 с.
  3. Маслова В. А. Homo lingualis в культуре. М.: Гнозис, 2007. 320 с.
  4. Пропп В. Я. Морфология волшебной сказки. М.: Лабиринт, 2003. 144 c.
  5. Brüder Grimm. Kinder-und Hausmärchen. Leipzig: Verlag Philipp Reclam, 1987. 263 S.
  6. Černyševa I. I. Feste Wortkomplexe des Deutschen in Sprache und Rede. M.: Vyššaja šhola, 1980. 144 S.
  7. Dobrovol’skij D. Zur Dialektik des Begriffs der textbildenden Potenzen von Phraseologismen // Zeitschrift für Phonetik, Sprachwissenschaft und Kommunikationsforschung. 1980. Heft 6. Band 33. S. 690-700.
  8. Fallada H. Jeder stirbt für sich allein. Berlin: Aufbau Taschenbuch Verlag, 1994. 644 S.
  9. Fast G. Toni und Wundertür. Berlin: Kinderbuchverlag, 1955. 157 S.
  10. Feuchtwanger L. Erfolg. Berlin - Weimar: Aufbau Verlag, 1993. 746 S.
  11. Hering E. Kostbarkeiten aus dem deutschen Märchenschatz. Berlin: Altberliner Verlag, 1968. 215 S.
  12. Hering E. Kostbarkeiten aus dem deutschen Märchenschatz. Berlin: Altberliner Verlag, 1980. 207 S.

Author information

Aleksandr Gershenovich Levitskii

Moscow Institute of Foreign Languages

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2016.

Keywords

  • экспрессивный языковой знак
  • текстообразующий потенциал фразеологизмов
  • культурные представления
  • основные элементы информации
  • чувства
  • гендерные отличия в поведении
  • герой и антигерой сказки
  • expressive linguistic sign
  • text-formative potential of the phraseological units
  • cultural conceptions
  • basic information elements
  • emotions
  • gender differences in behaviour
  • hero and anti-hero of a fairy tale

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)