• Original research article
  • April 1, 2016
  • Open access

RUSSIAN VOCABULARY TEACHING IN DAGESTAN SCHOOLS

Abstract

The article is devoted to the issue of Russian vocabulary teaching in Dagestan non-Russian schools and to the activization of students’ vocabulary. The authors emphasize the communicative nature of vocabulary teaching in close connection with other levels of the language. Particular attention is paid to the methods of use of various techniques of vocabulary semantization taking into account the cross-language interference.

References

  1. Бунеева Е. В. О работе над многозначностью слова на уроках русского языка // Русский язык в школе. 1981. № 5. С. 32-35.
  2. Виноградов В. В. Русский язык (грамматическое учение о слове). Изд-е 2-е. М.: Высшая школа, 1972. 616 с.
  3. Кондрашенкова А. И. Типы и причины речевых ошибок при употреблении многозначных слов // Русский язык в школе. 1972. № 3. С. 51-53.
  4. Магомед-Касумов Г. М. Учет интерференции при работе над многозначными словами в национальной школе // Формы и методы активизации учебной деятельности учащихся общеобразовательной школы. Махачкала: Дагучпедгиз, 1988. С. 38-39.
  5. Методика преподавания русского языка в национальной средней школе / под ред. Н. З. Бакеевой и З. П. Даунене. Изд-е 2-е, перераб. Л.: Просвещение, 1986. 400 с.
  6. Ожегов С. И., Шведова Н. Ф. Толковый словарь русского языка. Изд-е 4-е, доп. М.: Азбуковник, 1997. 944 с.
  7. Пешковский А. В. Избранные труды. М.: Учпедгиз, 1959. 252 с
  8. Розенталь Д. Э., Голуб И. Б., Теленкова М. А. Современный русский язык: учеб. пособие. М.: Высшая школа, 1991. 559 с.
  9. Текучев А. В. Методика русского языка в средней школе. Изд-е 3-е, перераб. М.: Просвещение, 1980. 414 с.

Author information

Grozbek Magomedrasulovich Magomed-Kasumov

Dagestan State Pedagogical University

Zukhrekhalum Omarovna Selimova

Dagestan State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2016.

Keywords

  • русский язык как неродной
  • обучение лексике
  • лексическое значение
  • многозначность слова
  • приемы семантизации
  • сочетаемость слова
  • сопоставление
  • лексическая интерференция
  • Russian as a foreign language
  • vocabulary teaching
  • lexical meaning
  • word polysemy
  • semantization techniques
  • word combinability
  • comparison
  • lexical interference

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)