• Original research article
  • April 1, 2016
  • Open access

THE INFLUENCE OF THE CREATIVE WORK BY NIZAMI ON THE DEVELOPMENT OF THE TURKIC LITERATURES

Abstract

The article examines the problem of influence and adoption in the literary process by the example of the creative work of the medieval Azerbaijan poet Nizami. As a result of the research it is found out that in the Turkic literatures, in spite of a territorial and temporal distance, linguistic and confessional barriers, imitations and rehashes of his khamseh have appeared. The poets borrow the form, motifs, poetics, images of the Eastern classic, combine the generally accepted and national in their creative work, express the world vision of their nation.

References

  1. Алиев Г. Ю. Темы и сюжеты Низами в литературах народов Востока. М.: Наука, 1985. 332 с.
  2. Гулизаде М. Ю. Низами Ганджеви // История всемирной литературы: в 9-ти т. М.: Наука, 1984. Т. 2. С. 328-337.
  3. Миннегулов Х. Ю. Татарская литература и восточная классика: вопросы взаимосвязи и поэтики. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 1993. 383 с.
  4. Родионов В. Г. Чувашская литература (вторая половина XIX в.): учебное пособие. Чебоксары: Изд-во Чуваш. ун-та, 2002. 248 с.
  5. Софронова И. В. Мотивы и жанровые традиции восточной классики в литературе народов Поволжья: монография. Чебоксары: Изд-во Чуваш. ун-та, 2014. 250 с.

Author information

Irina Vladimirovna Sofronova

I. N. Ulyanov Chuvash State University

Ol'ga Gennadievna Vladimirova

I. N. Ulyanov Chuvash State University

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2016.

Keywords

  • влияние
  • поэма
  • подражание
  • синкретичность
  • мотив
  • перевод
  • национальная литература
  • образ
  • стихотворная форма
  • газель
  • автор
  • influence
  • poem
  • imitation
  • syncretism
  • motif
  • translation
  • national literature
  • image
  • poetic form
  • ghazal
  • author

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)