• Original research article
  • April 1, 2016
  • Open access

THE COGNITIVE AND AXIOLOGICAL ASPECT OF TRAVEL MAGAZINES

Abstract

The paper deals with the axiological component of subdiscourse of travel magazines. The latter is considered as a type of mass-media travel discourse which is characterized by heterogeneity of discursive space and interdiscursivity. The values found in the texts are analyzed with regard to several classification features and position of their lexical markers in the magazine.

References

  1. Бєссонова О. Л. Оцінний тезаурус англійської мови: Когнітивний і гендерний аспекти: автореф. дисс. … д. філол. н. Київ, 2003. 39 с.
  2. Боброва Е. А. Опыт лингвистического исследования эволюции концепта «путешествие» в англоязычной культуре: дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2006. 217 с.
  3. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ (современная английская медиаречь). М.: Флинта: Наука, 2008. 264 с.
  4. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 480 с.
  5. Киричук Л. М. Прагмасемантичні особливості категорії оцінки в рекламному тексті (на матеріалі реклами журналу «Time»): дисс. … к. філол. н. Луцьк, 1999. 184 с.
  6. Кожемякин Е. А. Массовая коммуникация и медиадискурс: к методологии исследования // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2010. Т. 6. № 12 (83). С. 13-21.
  7. Мир туризма. 2014. № 2; № 3; № 4.
  8. Мир туризма. 2015. №2; № 3.
  9. Плотникова С. Н. Дискурсивное пространство: к проблеме определения понятия [Электронный ресурс] // Magister Dixit. 2011. № 2 (06). С. 152-158. URL: http://md.islu.ru/sites/md.islu.ru/files/rar/statya_plotnikova_s.n.pdf (дата обращения: 11.02.2016).
  10. Слышкин Г. Г. От текста к символу: лингвокультурные концепты прецедентных текстов в сознании и дискурсе. М.: Academia, 2000. 128 с.
  11. Философский словарь / под ред. И. Т. Фролова. 6-е изд. М.: Политиздат, 1991. 560 с.
  12. Чернявская В. Е. Открытый текст и открытый дискурс: Интертекстуальность - дискурсивность - интердискурсивность // Лингвистика текста и дискурсивный анализ: традиции и перспективы: сб. науч. ст. СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 2007. С. 7-26.
  13. Шмелёва Т. В. Современная медиапрактика с позиций теории речевых жанров // Медиалингвистика. СПб.: С-Петерб. гос. ун-т, Ин-т «Высшая школа журн. и масс. коммуникаций», 2014. Вып. 3. Речевые жанры в масс-медиа: сб. ст. / под ред. Л. Р. Дускаевой. С. 51-55.
  14. Энциклопедический словарь-справочник лингвистических терминов и понятий. Русский язык: в 2-х т. / под общ. ред. А. Н. Тихонова, Р. И. Хашимова. М.: Флинта: Наука, 2008. Т. 1. 840 с.

Author information

Yurii Grigor'evich Polezhaev

Zaporozhye National Technical University

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2016.

Keywords

  • дискурс
  • медиадискурс
  • тревел-журнал
  • интердискурсивность
  • дискурсивное пространство
  • концепт
  • ценность
  • discourse
  • media discourse
  • travel magazine
  • interdiscursivity
  • discursive space
  • concept
  • value

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)