• Original research article
  • April 1, 2016
  • Open access

BALLAD AS A SYNTHETIC GENRE: PECULIARITIES OF FUNCTIONING IN CONTEMPORARY NATIONAL HISTORICAL AND LITERARY PROCESS

Abstract

The artistic and esthetic originality of the ballad as one of the genres of modern Tatar literature is examined by the material of the creative work of Zulfat. It is ascertained that this genre preserves connection with the classical ballad tradition. At the same time the genre canon is being broken. The paper reveals the factors, under the influence of which the transformation of the traditional construction takes place: the peculiarities of the subject organization of works, their genre hybridism, and the re-accentuation of the elements of the plot peculiar to the canonical ballad.

References

  1. Галиуллин Т. Н., Мустафин Р. А. Зульфат // Татарская энциклопедия: в 6-ти т. Казань: Ин-т татарск. энциклопедии АН РТ, 2005. Т. 2. Г-Й. С. 503-504.
  2. Гацак В. М. Эпическая поэзия народов юго-восточной Европы [Электронный ресурс] // История всемирной литературы. URL: http://feb-web.ru/feb/ivl/vl3/vl3-5122.htm (дата обращения: 28.02.2016).
  3. Заһидуллина Д. Ф. Нәсер // Әдәбият белеме: Терминнар һәм төшенчәләр сүзлеге. Казан: Мәгариф, 2007. Б. 127-128. (Загидуллина Д. Ф. Нэсер // Словарь литературоведческих терминов и понятий / сост. Д. Ф. Загидуллина, В. Р. Аминева и др. Казань: Магариф, 2007. С. 127-128).
  4. Заһидуллина Д. Ф. 1960-1980 еллар татар әдәбияты: яңарыш мәйданнары һәм авангард эзләнүләр: монография. Казан: Татар. кит. нәшр., 2015. 383 б. (Загидуллина Д. Ф. Татарская литература 1960-1980 гг.: авангардные поиски и эксперименты: монография. Казань: Татар. кн. изд-во, 2015. 383 с.).
  5. Зөлфәт (Маликов Д. Г.) Ике урман арасы. Эссе, ширырьлңр, җырлар, поэмалар. Казан: Татар. кит. нәшр., 1995. 288 б. (Зульфат (Маликов Д. У.). Среди лесов. Стихотворения. Казань: Татар. кн. изд-во, 1995. 288 с.).
  6. Йосыпова Н. М. Шигьрият // Әдәбият белеме: Терминнар һәм төшенчәләр сүзлеге. Казан: Мәгариф, 2007. Б. 222-223. (Юсупова Н. М. Поэзия // Словарь литературоведческих терминов и понятий / сост. Д. Ф. Загидуллина, В. Р. Аминева и др. Казань: Магариф, 2007. С. 222-223).
  7. Кажарова И. А. Особенности жанра баллады в современной кабардино-черкесской литературе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 4 (22). Ч. 2. С. 87-89.
  8. Кудрявцева Р. А. Современная марийская поэзия и русская классика // Национальные литературы республик Поволжья (1980-2010 гг.): коллективная монография / Приволжский (Казанский) федер. ун-т; науч. ред. В. Р. Аминева. Барнаул: ИГ «Си-пресс», 2012. С. 59-64.
  9. Лаврин А. Праздник жизни // Советская Татария. 1985. 25 декабря.
  10. Магомедова Д. М. Баллада // Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий / гл. науч. ред. Н. Д. Тамарченко. М.: Изд-во Кулагиной; Intrada, 2008. С. 26-27.
  11. Налдеева О. И. Жанровая система современной мордовской поэзии: основные тенденции развития, поэтика: автореф. дисс. … д. филол. н. Саранск, 2013. 40 с.
  12. Тюпа В. И. Дискурс / Жанр. М.: Intrada, 2013. 211 с.
  13. Урманчеев Ф. И. Мунаджат // Татарская энциклопедия: в 6-ти т. Казань: Ин-т татарск. энциклопедии АН РТ, 2008. Т. 4. М-П. С. 276-277.
  14. Шабаев М. Сандугач язмышы шагыйрь (Поэт с судьбой соловья) // Казан утлары. 1996. № 5. Б. 150-158.

Author information

Venera Rudalevna Amineva

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2016.

Keywords

  • татарская лирика
  • жанр
  • канон
  • синтетизм
  • субъектная сфера
  • сюжет
  • Tatar lyrics
  • genre
  • canon
  • synthetism
  • subject sphere
  • plot

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)