• Original research article
  • April 1, 2016
  • Open access

EDUCATIONAL POTENTIAL OF THE DISCIPLINE “FOREIGN LANGUAGE” IN FORMATION OF INTERCULTURAL COMPETENCE OF STUDENTS OF NONLINGUISTIC DIRECTIONS OF TRAINING

Abstract

The article discusses the problem of the formation of the intercultural competence of the students of the nonlinguistic directions of training while studying a foreign language, and emphasizes the role of the educational potential of this discipline in the solution of the task. The main theses of the conception developed by the authors are stated. Their theoretical substantiation is given.

References

  1. Билялова А. А. Системно-функциональное описание факультативности как языкового феномена (на материале татарского, русского и английского языков): дисс. … д. филол. н. Казань, 2011. 386 с.
  2. Зимняя И. А. Педагогическая психология: учебник. 2-е изд., доп., испр. и перераб. М.: Логос, 2000. 384 с.
  3. Кон И. С. Социологическая психология. Воронеж: МОДЭК, 1999. 560 с.
  4. Коряковцева Н. Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык: пособие для учителей. М.: Аркти, 2002. 175 с.
  5. Мудрик А. В. Социальная педагогика: учебник / под ред. В. А. Сластенина. 3-е изд., испр. и доп. М.: Академия, 2000. 200 с.
  6. Мухина В. С. Возрастная психология: учебник для студ. вузов. М.: Академия, 1997. 432 с.
  7. Мухина В. С. Возрастная психология: Феноменология развития: Детство, отрочество: учебник. 4-е изд., стер. М.: Академия, 1999. 456 с.
  8. Петровский А. В. Психология и время. СПб.: Питер, 2007. 448 с.
  9. Поляков О. Г. История и культура англоязычных стран: учеб. пособие. Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 2006. 59 с.
  10. Поляков О. Г. Когнитивные и аффективные факторы успешного обучения иностранному языку в высшей школе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2012. № 7 (18): в 2-х ч. Ч. 1. С. 162-164.
  11. Поляков О. Г. Лингвистические аспекты проектирования курса английского языка для специальных целей // Филологические науки: вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 12 (30): в 2-х ч. Ч. 1. С. 165-168.
  12. Поляков О. Г. Подготовка студентов-музыкантов к межкультурной коммуникации на занятиях по английскому языку как иностранному // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2001. № 2 (22). С. 73-75.
  13. Поляков О. Г. Психолого-педагогические аспекты проектирования курса английского языка для специальных целей: анализ потребностей и выбор подхода // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 9 (39): в 2-х ч. Ч. 2. С. 133-137.
  14. Поляков О. Г. Психолого-педагогические аспекты проектирования курса английского языка для специальных целей: анализ теорий учения // Филологические науки: вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 12 (30): в 2-х ч. Ч. 2. С. 166-169.
  15. Слободчиков В. И., Цукерман Г. А. Интегральная периодизация общего психического развития // Вопросы психологии. 1996. № 5. С. 38-50.
  16. Фельдштейн Д. И. Человек в современном мире: тенденции и потенциальные возможности развития. М.: Изд-во МПСИ; Воронеж: Модек, 2008. 15 с.
  17. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / пер. с англ.; общ. ред. и предисл. А. В. Толстых. М.: Прогресс, 1996. 344 с.
  18. Brown H. D. Teaching by Principles: Аn Interactive Approach to Language Pedagogy. N. Y.: Pearson Eduсаtion, 2001. 429 p.
  19. Corbett J. An Intercultural Approach to English Language Teaching. Clevedon: Multilingual Matters, 2003. 240 p.
  20. Developing Intercultural Competence in Practice / ed. by M. Byram, A. Nichols & D. Stevens. Clevedon: Multilingual Matters, 2001. 296 p.
  21. Lyubova T. V., Bilyаlovа А. А., Evgrаfovа O. G. Grammatical and Communicative Method - а New Approach in the Practice of Teaching Foreign Languages // Asian Social Science. 2014. Vol. 10/21. P. 261-266.
  22. McGroarty M. Language Attitudes, Motivation, and Standards // Sociolinguistics and Language Teaching / ed. by S. L. MасKаy & N. H. Hornberger. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. P. 3-47.

Author information

Tat'yana Vasil'evna Lyubova

Kazan (Volga Region) Federal University

Ol'ga Gennad'evna Evgrafova

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2016.

Keywords

  • межкультурная компетенция
  • межкультурная коммуникация
  • иностранный язык
  • воспитание
  • толерантность
  • поликультурное пространство
  • intercultural competence
  • intercultural communication
  • foreign language
  • education
  • tolerance
  • multicultural space

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)