• Original research article
  • June 1, 2016
  • Open access

MEDIA CULTURE AND THE LANGUAGE OF MASS MEDIA IN THE INFORMATION PICTURE OF THE WORLD

Abstract

The information picture of the world as a scientific conception developed in the late twentieth century and examines the surrounding world, basing on the large flow of information and technology development. The information picture of the world is characterized by cultural specificity and is closely associated with the linguistic picture of the world, as it covers two important aspects - media culture and the language of mass media as two scientific conceptions. In this article on the basis of the sociocultural and linguocultural theories the author investigates the formation and characteristics of the information picture of the world, the content of media culture and the language of mass media, as well as their interactions; a theoretical construct between the information picture of the world, media culture and the language of mass media is formed.

References

  1. Басалаева О. Г. Особенности информационной картины мира как частнонаучной в условиях современной социальной реальности [Электронный ресурс] // Учёные записки: электронный научный журнал Курского государственного университета. 2015. № 2 (34). http://www.scientific-notes.ru/index.php?page=6&new=39 (дата обращения: 28.02.2016).
  2. Бекман И. Н. Информатика [Электронный ресурс]. 2009. URL: http:// profbeckman.narod.ru/ InformLekc.htm (дата обращения: 18.01.2016).
  3. Данилова В. С., Кожевников Н. Н. Этапы становления информационной картины мира [Электронный ресурс] // Вестник Якутского государственного университета. 2009. № 4. С. 109-112. URL: http://www.s-vfu.ru/universitet/rukovodstvo-i-struktura/instituty/bs/news/%E2%84%964-2009.pdf (дата обращения: 16.04.2016).
  4. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ. М.: КДУ, 2008. 203 с.
  5. Ерасов Б. С. Социальная культурология. М.: Аспект Пресс, 1998. 591 с.
  6. Кириллова Н. Б. Медиакультура: От модерна к постмодерну. 2-е изд. М.: Академический проект, 2006. 428 с.
  7. Кириллова Н. Б. Медиакультура: теория, история, практика. М.: Академический проект, 2008. 496 с.
  8. Кириллова Н. Б. Медиасреда российской модернизации. М.: Академический проект, 2005. 400 с.
  9. Колеватов В. А. Социальная память и познание. М.: Мысль, 1984. 193 с.
  10. Кормилицына М. А., Сиротинина О. Б. (ред.). Хорошая речь. М.: ЛКИ, 2008. 317 с.
  11. Крюкова Н. А. Медиакультура и ее роль в современном информационном обществе // Омский научный вестник. 2013. № 5 (122). С. 226-228.
  12. Марычев В. В. Научная картина мира в культуре современного общества: дисс. … к. филос. н. Ставрополь, 2004. 200 с.
  13. Новоженина О. В. Интернет как новая реальность и феномен современной цивилизации [Электронный ресурс]. URL: http://iph.ras.ru/page48878565.htm (дата обращения: 16.10.2013).
  14. Попов В. Д. Информациология и информационная политика. М.: Изд-во РАГС, 2005. 201 с.

Author information

Syaokhua Kou

South-West University (China)

About this article

Publication history

  • Published: June 1, 2016.

Keywords

  • информационная картина мира
  • медиакультура
  • язык СМИ
  • социокультура
  • лингвокультурология
  • information picture of world
  • media culture
  • language of mass media
  • socioculture
  • cultural linguistics

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)