• Original research article
  • June 1, 2016
  • Open access

FOREIGN ACCENT AS A RESULT OF INTERFERENCE OF LANGUAGE SYSTEMS

Abstract

The article examines the role of prosodic interference studies under the conditions of trilingualism. Studying prosodic interference requires the comprehensive theoretical-experimental approach. One of the key issues arising while studying foreign accent in the context of inter-cultural communication is the problem of communicative influence on the native speakers.

References

  1. Абрамова И. Е. Фонетическая вариативность вне естественной языковой среды: монография. Петрозаводск: Изд-во ПетрГУ, 2009. 348 с.
  2. Багана Ж., Хапилина Е. В. Контактная лингвистика. M.: Флинта; Наука, 2010. 128 с.
  3. Виноградов В. А. К проблеме иноязычного акцента в фонетике // Лингвистические аспекты обучения языку. М., 1976. Вып. 2. С. 28-56.
  4. Виноградов В. А. Универсальное и ареальное при обучении произношению // Лингвистические аспекты обучения языку. М., 1972. Вып. 1. С. 10-18.
  5. Виноградов В. А. Фонетический минимум в процессе обучения иностранцев русскому языку // Русский язык за рубежом. 1970. № 3. С. 57-60.
  6. Вишневская Г. М. Иноязычный акцент как маркер «чужого» в речевом общении // Международный журнал экспериментального образования. № 6. М.: РАЕ, 2012. С. 121-123.
  7. Вишневская Г. М. Интерференция и акцент (на материале интонационных ошибок при изучении неродного языка): дисс. … д. филол. н. СПб., 1993. 196 с.
  8. Вольская Н. Б., Светозарова Н. Д., Скрелин П. А. Моделирование просодического оформления русского текста // Бюллетень фонетического фонда русского языка. СПб: Изд-во «Бохум», 1997. № 6. С. 85-111.
  9. Дубовский Ю. А., Заграевская Т. Б. Просодическая интерференция в условиях искусственного билингвизма (накопление экспериментальных данных для целей лингводидактики конца ХХ в.) // Известия Самарского научного центра РАН. 2014. Т. 16. № 2 (3). С. 657-666.
  10. Любимова Н. А. Фонетический аспект общения на неродном языке (в условиях финско-русского двуязычия) / науч. ред. М. В. Гордина. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1988. 193 с.
  11. Метлюк А. А. Взаимодействие просодических систем в речи билингва. Минск: Изд-во «Высшая школа», 1986. 112 с.
  12. Реформатский А. А. Обучение произношению и фонология // Филологические науки. 1959. № 2. С. 145-157.
  13. Фомиченко Л. Г. Когнитивные основы просодической интерференции: монография. Волгоград: Издательство Волгоградского государственного университета, 2005. 300 с.
  14. Cenoz J., Hufeisen B., Jessner U. Cross-Linguistic Influence in Third Language Acquisition: Psycholinguistic Perspectives. Clevedon: Multilingual Matters. 2001. 200 р.
  15. Cenoz J., Valencia J. Additive trilingualism: Evidence from the Basque Country // Applied Psycholinguistics. 1994. V. 15. Р. 197-209.
  16. De Angelis G. New Trends in Crosslinguistic Influence and Multilingualism Research. Second language acquisition Clevedon: Multilingual Matters, 2011. 128 р.
  17. Håkan R. Cross-linguistic Similarity in Foreign Language Learning. Clevedon: Multilingual Matters; Language Arts & Disciplines, 2007. 143 p.
  18. Herdina Ph., Jessner U. The Dynamics of Third Language Acquisition // English in Europe: the acquisition of a third language / ed. by J. Cenoz, U. Jessner. Clevedon: Multilingual Matters, 2000. Р. 84-98.
  19. Mattys S. L., Melhorn J. F. Sentential, lexical, and acoustic effects on the perception of word boundaries // The Journal of the Acoustical Society of America. 2007. Vol. 122. № 1. Р. 554-567.

Author information

Anatolii Ivanovich Nikolaev

M.K. Ammosov North-Eastern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: June 1, 2016.

Keywords

  • просодическая интерференция
  • триязычие
  • искусственное многоязычие
  • акцент
  • межкультурная коммуникация
  • языковая система
  • произносительная норма
  • prosodic interference
  • trilingualism
  • artificial multi-lingualism
  • accent
  • inter-cultural communication
  • language system
  • orphoepic norm

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)