• Original research article
  • June 1, 2016
  • Open access

TYPOLOGY AND PECULIAR FEATURES OF A HORROR-DISCOURSE

Abstract

For the first time the article attempts to prove the existence of horror-discourse as a separate discourse, having its individual prototypical features, which differ it from other discourses, to reveal and describe its characteristic peculiarities and components: participants, special use of linguistic means, intentional orientation. The author examines modi, chronotopos, units of horror-discourse. Specific features of horror-discourse: suggestibility, attractiveness for recipients, are highlighted.

References

  1. Аристотель. Поэтика // Аристотель. Этика. Политика. Риторика. Поэтика. Категории. Минск: Литература, 1998. 1368 с.
  2. Бехтерев В. М. Внушение и его роль в общественной жизни. СПб.: Питер, 2001. 256 с.
  3. Вацуро В. Э. Готический роман в России. М.: Новое литературное обозрение, 2002. 544 с.
  4. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.
  5. Кибрик А. А. Модус, жанр и другие параметры классификации дискурсов // Вопросы языкознания. 2009. № 2. С. 3-21.
  6. Кибрик А. А. Мультимодальная лингвистика: видеолекция [Электронный ресурс]. URL: http://postnauka.ru/video/6609 (дата обращения: 12.01.2014).
  7. Лотман Ю. М. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллин: Ээсти Раамат, 1973. 140 с.
  8. Минский М. Фреймы для представления знаний. М.: Мир, 1979. 232 c.
  9. Назмутдинова С. С. Межкультурный аспект исследования кинодискурса // Новые технологии в межкультурных коммуникациях: внедрение в образование, культуру, межэтническое общение. Пермь, 2008. С. 33-35.
  10. Степанов Ю. С. Альтернативный мир, дискурс, факт и принцип причинности // Язык и наука конца XX века: сборник статей. М.: РГГУ, 1995. С. 35-73.
  11. Шляпентох В. Э. Катастрофическое сознание в современном мире в конце XX века (по материалам международных исследований) / под ред. В. Э. Шляпентоха, В. Н. Шубкина, В. А. Ядова. М.: МНФ, 1999. 573 с.
  12. Carroll N. The Philosophy of Horror or Paradoxes of the Heart. New York: Routledge, 1990. 272 p.
  13. Douglas E. Winter. Horror of the ’60s,’70s,’80s [Электронный ресурс]. URL: http://toomuchhorrorfiction.blogspot.ru/ 2011/08/prime-evil-edited-by-douglas-e-winter.html (дата обращения: 15.04.2016).
  14. Hitchcock A. The Attraction of Fear, 1971 [Электронный ресурс]. URL: https://fischerfilm.files.wordpress.com/ 2009/11/hitchonsuspense.pdf (дата обращения: 15.04.2016).
  15. Kast V. Vom Sinn der Angst. Wien: Verlag Herder GmbH, 2008. 245 S.
  16. Mirzoeff N. THEORY: “Nicholas Mirzoeff: An Introduction to Visual Culture” (1999) [Электронный ресурс]. URL: http://www.americansuburbx.com/2008/11/theory-nicholas-mirzoeff-in.html (дата обращения: 23.01.2014).
  17. Sidis B. The Psychology of Suggestion. London: Forgotten Books, 2013. 425 p.
  18. Tudor A. Why Horror? The Peculiar Pleasures of a Popular Genre [Электронный ресурс] // Cultural Studies. 1997. Vol. 11. I. 3. P. 443-463. URL: http://frog.kingsbridgecollege.org.uk/frogweb/OldIntranet/departments/media_studies/documents/Horror/ Why%20horror%20-%20The%20peculiar%20pleasures%20of%20a%20popular%20genre%20ANDREW%20TUDOR.pdf (дата обращения: 15.04.2016).

Author information

Evgeniya Aleksandrovna Sukhanova

Orenburg State University

About this article

Publication history

  • Published: June 1, 2016.

Keywords

  • хоррор-дискурс
  • структура дискурса
  • саспенс
  • суггестивность
  • фрейм
  • horror-discourse
  • discourse structure
  • suspense
  • suggestibility
  • frame

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)