• Original research article
  • July 1, 2016
  • Open access

THE NOVEL BY F. M. DOSTOYEVSKY “THE IDIOT”: EASTERN SUBTEXT AND CREATIVE WRITING

Abstract

The article is devoted to the problem of interpreting the novel by F. M. Dostoyevsky “The Idiot” at higher and secondary school. The study aims to present the writer’s creative work in broad philosophical and esthetic context. Modern literary education requires multi-dimensional understanding of classical works. Such an approach, on the one hand, implements the tendency to awake a new reader’s interest, to focus his/her attention on the heritage of the past. On the other hand, multi-dimensionality realizes an internal semantic potential associated with any great artistic phenomenon and discovers it contextually “in the big time” (M. M. Bakhtin). Dostoyevsky’s “The Idiot” can be interpreted not only in terms of western or traditionally Russian worldview but also in the eastern spiritual aspect. The figure of the main personage, prince Myshkin, serves as a linking element. The consideration of eastern subtext allows deeper understanding the meaning of his words and actions.

References

  1. Алексеев П. В. Мусульманский код «Хождения за три моря» Афанасия Никитина // Мир науки, культуры, образования. 2009. № 3 (15). С. 70-74.
  2. Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского. М.: Художественная литература, 1972. 470 с.
  3. Бекметов Р. Ф. Ещё раз о «символе веры» Ф. М. Достоевского (к восточному контексту мировоззренческой формулы) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 7 (37). Ч. I. C. 30-34.
  4. Борисова В. В. Синтетизм религиозно-мифологического подтекста в творчестве Ф. М. Достоевского (Библия и Коран) // Творчество Ф. М. Достоевского (искусство синтеза): сб. ст. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 1991. С. 63-89.
  5. Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений и писем: в 30-ти т. Л.: Наука, 1973. Т. VI. Преступление и наказание. 421 с.
  6. Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений и писем: в 30-ти т. Л.: Наука, 1973. Т. VIII. Идиот. 510 с.
  7. Коран / пер. с араб. М.-Н. О. Османова. СПб.: Диля, 2009. 576 с.
  8. Краснова Г. Достоевский и Коран // Вопросы литературы. 1998. Май-Июнь. С. 328-334.
  9. Назиров Р. Г. Творческие принципы Ф. М. Достоевского. Саратов: Изд-во СГУ, 1982. 160 с.
  10. Скафтымов А. П. Нравственные искания русских писателей. М.: Художественная литература, 1972. 543 с.

Author information

Rinat Ferganovich Bekmetov

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2016.

Keywords

  • Ф. М. Достоевский
  • роман «Идиот»
  • интерпретация
  • восточный подтекст
  • творческое сочинение
  • F. M. Dostoyevsky
  • “The Idiot”
  • interpretation
  • eastern subtext
  • creative writing

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)