• Original research article
  • July 1, 2016
  • Open access

CONTEMPORARY METHODS OF DIAGNOSIS IN TEACHING THE TATAR LANGUAGE

Abstract

The article is devoted to the generalization of the experience of control-evaluative activity organization while teaching the Tatar language as a foreign one. The characteristic of developed by the authors level tests on the Tatar language, which allow us to determine how well the communicative competence is developed among the trainees, is given. The results of testing help to reveal the most typical mistakes.

References

  1. Государственная программа «Сохранение, изучение и развитие государственных языков Республики Татарстан и других языков в Республике Татарстан на 2014-2020 годы» [Электронный ресурс]. URL: https://prav.tatar.ru/ rus/file/pub/pub_203458_enc_29666.doc (дата обращения: 01.04.2016).
  2. Гузельбаева Г. Я, Фатхуллова К. С. Реализация языковой политики и пути выравнивания языковой асимметрии в современном Татарстане // Филология и культура. 2012. № 3 (29). С. 35-41.
  3. Денмухаметова Э. Н., Юсупова А. Ш. Роль изучения синонимов в формировании коммуникативной компетенции // Филология и культура. 2014. № 4 (38). С. 71-74.
  4. Замалетдинов Р. Р., Фатхуллова К. С., Юсупова А. Ш. Из опыта использования мультимедийных технологий в обучении татарскому языку // Филология и культура. 2013. № 3 (33). С. 277-282.
  5. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, обучение, оценка / Мос. гос. лингвист. ун-т. М.: Рема, 2005. 247 с.
  6. Тестирование в обучении русскому языку как иностранному: современное состояние и перспективы / под ред. Т. М. Балыхиной. М.: Изд-во Мос. гос. ун-та печати, 2003. 212 с.
  7. Фатхуллова К. С. Татарский язык как средство речевой коммуникациии // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2012. № 5. С. 189-192.
  8. Фатхуллова К. С., Денмухаметова Э. Н. Тестовая технология контроля лингвистических способностей учащихся по татарскому языку [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1-2. URL: http://www.science-education.ru/125-19887 (дата обращения: 23.06.2015).
  9. Фатхуллова К. С., Хаева-Хаметханова В. Х. Развитие одарённости учащихся в полилингвальной среде // Филология и культура. 2014. № 4 (38). С. 321-325.
  10. Хотинец В. Ю., Василова Д. У. Школьная адаптация и этническая культура [Электронный ресурс]. URL: http://kpfu.ru/ portal/docs/F1054107498/14.pdf (дата обращения: 01.04.2016).

Author information

Kadriya Sungatovna Fatkhullova

Kazan (Volga Region) Federal University

El'vira Nikolaevna Denmukhametova

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2016.

Keywords

  • контроль
  • тестирование
  • татарский язык
  • уровень владения языком
  • коммуникативная компетенция
  • control
  • testing
  • Tatar language
  • level of proficiency in language
  • communicative competence

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)