• Original research article
  • July 1, 2016
  • Open access

ESSENCE AND CONTENT OF THE INFORMATIONAL AND ANALYTICAL COMPETENCE OF A SPECIALIST-ANALYST STUDYING AT THE DEPARTMENTAL HIGHER SCHOOL

Abstract

The article discovers the essence of the concepts “competence” and “proficiency” as they are interpreted by the scientists-educators. The paper identifies the abilities typical for the specialist-analyst’s professional activity, describes the competence approach used while forming the specialist-analysts’ analytical competence. The components of informational and analytical competence are identified. The authors designed the map of the modern specialist-analyst’ informational and analytical competence in the form of competences grouped according to the functional feature.

References

  1. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 42 с.
  2. Килин А. П., Колобова Д. В., Чистякова О. В. Информационно-аналитическая деятельность в органах государственного управления субъектов Российской Федерации. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2014. 154 с.
  3. Кошелева А. О., Кузовлев В. П. Становление личностной зрелости будущих специалистов в инновационных условиях высшего профессионального образования: монография. Елец: ЕГУ им. И. А. Бунина, 2009. 102 с.
  4. Мозолин А. В., Разумова И. А. Профессиограмма специалиста информационно-аналитической службы органа власти: результаты экспертного исследования. Екатеринбург: Исследовательский центр «Аналитик», 2011. 23 с.
  5. Окуловский О. И. Компетенции и компетентностный подход в обучении // Молодой ученый. 2012. № 12. С. 499-500.
  6. Cляднева Н. А. Информационно-аналитическая деятельность: проблемы и перспективы // Информационные ресурсы России. 2001. № 2. С. 14-21.
  7. Тихомиров Ю. А. Теория компетенций. М., 2001. 119 с.
  8. Хуторской А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты [Электронный ресурс]. URL: http://www.eidos.ru/ journal/2002/0423.htm (дата обращения: 20.02.2016).
  9. Шевченко О. И. Принятие профессиональной роли будущим инженером-исследователем // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения: сб. материалов XIX Международ. науч.-практ. конф.: в 2-х ч. / под общ. ред. С. С. Чернова. Новосибирск: НГТУ, 2011. Ч. 2. С. 102-105.
  10. Шевченко О. И. Психолого-педагогические аспекты подготовки инновационно-ориентированных инженерных кадров в высшей школе // Новые технологии в образовании: материалы IX Международ. науч.-практ. конф. (31 октября 2011 г.): сб. науч. трудов / под ред. С. П. Акутиной. М.: Спутник+. 2011. С. 125-127.

Author information

Ol'ga Ivanovna Shevchenko

Academy of Federal Security Guard Service of the Russian Federation

Ol'ga Alekseevna Subbotenko

Academy of Federal Security Guard Service of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Published: July 1, 2016.

Keywords

  • информационно-аналитическая компетентность
  • профессиональные компетенции
  • информационно-аналитическая деятельность
  • специалист-аналитик
  • функциональные признаки
  • способности
  • качества
  • informational and analytical competence
  • professional competences
  • informational and analytical activity
  • specialist-analyst
  • functional features
  • abilities
  • qualities

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)