• Original research article
  • August 1, 2016
  • Open access

“THE HISTORY OF A CONTRAOCTAVE” BY B. PASTERNAK AS A SYNTHETIC WORK

Abstract

The article examines implicit and explicit references to music. The paper draws parallels between “The History of a Contraoctave” by B. Pasternak and “The Poem of Ecstasy” by A. Scriabin, describes dynamic techniques used by B. Pasternak, and considers the problem of polyphony as a system of personages’ interrelations. The researcher analyzes the meaning of names and the system of leitmotifs, by which B. Pasternak broadens the sphere of the text perception.

References

  1. Пастернак Б. Л. Полное собрание сочинений: в 11-ти т. М.: СЛОВО/SLOVO, 2004. Т. 3. Проза / сост. и коммент. Е. Б. Пастернака и Е. В. Пастернак. 632 с.
  2. Пастернак Б. Л. Полное собрание сочинений: в 11-ти т. М.: СЛОВО/SLOVO, 2005. Т. 7. Письма 1905-1926 / сост. и коммент. Е. Б. Пастернака и М. А. Рашковской. 824 с.
  3. Пастернак Б. Л. Полное собрание сочинений: в 11-ти т. М.: СЛОВО/SLOVO, 2005. Т. 9. Письма 1935-1953 / сост. и коммент. Е. Б. Пастернака и М. А. Рашковской. 784 с.
  4. Энциклопедический словарь Ф. А. Брокгауза и Эфрона [Электронный ресурс]. СПб.: Брокгауз-Ефрон, 1890-1907. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/brokgauz_efron/62166/%D0%9B%D0%BE%D0%BB%D0%BB%D0%B0%D1%80%D0 %B4%D1%8B (дата обращения: 06.06.2016).

Author information

Vera Ivanovna Khamenok

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: August 1, 2016.

Keywords

  • контроктава
  • полифония
  • лейтмотивы
  • секвенция
  • инвенция
  • органный пункт
  • каденция
  • имена персонажей
  • contraoctave
  • polyphony
  • leitmotifs
  • sequence
  • invention
  • organ point
  • cadence
  • personages’ names

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)