• Original research article
  • August 1, 2016
  • Open access

THE RESULTS OF STUDYING THE FORMATION OF PRESCHOOLERS’ COMMUNICATIVE SKILLS

Abstract

The article presents the results of the analysis of scientific literature devoted to the study of the development of communicative-speech skills and abilities among preschoolers. The main theses connected with the following notions: “speech skills and abilities”, “communicative skills”, “communicative competence”, are revealed. The brief description of experimental work in studying the level of formation of communicative skills as the most important component in socio-communicative development of preschoolers is given.

References

  1. Божович Л. И. Проблемы формирования личности: Избранные психологические труды / под ред. Д. И. Фельдштейна; 3-е изд. М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: НПО «МОДЭК», 2001. 352 с.
  2. Забродина И. Ю. Педагогическая коррекция межличностного общения старшеклассников как средство их профессионального самоопределения в сфере «Человек - человек»: автореф. дисс.. к. пед. н. М., 1997. 19 с.
  3. Мудрик А. В. Общение как фактор воспитания школьников. М.: Педагогика, 1984. 112 с.
  4. Мунирова Л. Р. Формирование у младших школьников коммуникативных умений в процессе дидактической игры: дисс.. к. пед. н. М., 1993. 205 с.
  5. От рождения до школы. Примерная общеобразовательная программа дошкольного образования (пилотный вариант) / под ред. Н. Е. Вераксы, Т. С. Комаровой, М. А. Васильевой. М.: МОЗАИКА-СИНТЕЗ, 2014. 368 с.
  6. Привалова С. Е. Формирование коммуникативной компетентности в период дошкольного детства // Педагогическое образование в России: сб. статей. Екатеринбург, 2015. № 7. С. 94-99.
  7. Развитие общения у дошкольников, характеристика основных форм общения со взрослыми у детей от рождения до семи лет / под ред. А. В. Запорожца, М. И. Лисиной. М.: Педагогика, 1974. 288 с.
  8. Федеральный государственный образовательный стандарт дошкольного образования. М.: УЦ Перспектива, 2014. 32 с.
  9. Формирование ключевых компетентностей у детей дошкольного возраста: учебно-методическое пособие / О. В. Дыбинина и др. Тольяти: ТГУ, 2009. 114 с.
  10. Шахнарович А. М. Языковая личность и языковая способность // Язык - система. Язык - текст. Язык - способность: сб. статей. М., 1995. С. 213-223.
  11. Эльконин Д. Б. Избранные психологические труды. М.: Педагогика, 1989. 554 с.

Author information

Svetlana Evgen'evna Privalova

Ural State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: August 1, 2016.

Keywords

  • дошкольники
  • речевые навыки и умения
  • коммуникативные умения
  • уровни сформированности
  • диагностика коммуникативных умений
  • preschoolers
  • speech skills and abilities
  • communicative skills
  • levels of formation
  • diagnostics of communicative skills

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)