• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

THE ROLE OF CROSS-CULTURAL COMPETENCE IN OVERCOMING THE LANGUAGE AND CULTURAL BARRIERS

Abstract

The article considers the notion “cross-cultural communication”. The most characteristic features from the viewpoint of pedagogy and culturology are revealed. The difficulties, associated with the various perception of one and the same message by a sender and an addressee who belong to different cultures, are analyzed. Different methods of the development of cross-cultural competence, which is the decisive factor in overcoming the language and cultural barriers, are considered.

References

  1. Карманова Т. И. Проблемы кросс-культурных различий в международном маркетинге // Молодой ученый. 2014. № 10. С. 245-248.
  2. Садохин А. П. Межкультурная компетентность: понятия, структура, пути формирования // Журнал социологии и социальной антропологии. 2007. Т. 10. № 1. С. 125-136.
  3. Севастьянова К. Д. Взаимодействие с зарубежными партнёрами в сфере бизнеса на примерах стран, относящихся к разным типам кросс-культурных психологий // Молодой ученый. 2012. № 12. С. 422-425.
  4. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация: учеб. пособие. М.: Слово/Slovo, 2000. 624 с.
  5. Hall E. T. Beyond Culture. N. Y.: Anchor Books Editions, 1989. 298 р.
  6. Thomas A., Kinast Е.-U., Schroll-Machl S. Handbook of Intercultural Communication and Cooperation. Gottingen: Vandenhoeck&Ruprecht G. KG, 2010. Vol. 1. Basics and Areas of Application. 412 р.

Author information

Irina Ivanovna Sknarina

Southern Federal University

Natal'ya Alekseevna Belyaeva

Southern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • межкультурная коммуникация
  • межкультурная компетенция
  • культурный барьер
  • языковой барьер
  • иностранный язык
  • преподавательская деятельность
  • cross-cultural communication
  • cross-cultural competence
  • cultural barrier
  • language barrier
  • foreign language
  • teaching activity

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)