• Original research article
  • October 1, 2016
  • Open access

DEVELOPING HIGHER SCHOOL STUDENTS’ AUTONOMY ON THE BASIS OF MIXED TEACHING (BY THE EXAMPLE OF THE DISCIPLINE “FOREIGN LANGUAGE”)

Abstract

The article examines the problem of developing higher school students’ autonomy on the basis of the mixed teaching technology by the example of the discipline “Foreign Language”. The paper summarizes the views of Russian and foreign authors on the autonomy conception, identifies the integrity of organizational and pedagogical conditions to develop students’ autonomy and establishes the criteria to evaluate its level. The authors argue that the use of mixed teaching on the basis of the Moodle electronic platform raises considerably the higher school students’ autonomy level.

References

  1. Дайри Н. Г. Обучение истории в старших классах. М.: Просвещение, 1966. 440 с.
  2. Дайри Н. Г. Основное усвоить на уроке: книга для учителя. М.: Просвещение, 1987. 196 с.
  3. Данилов М. А. Воспитание у школьников самостоятельности и творческой активности в процессе обучения. М.: Просвещение, 2008. 288 с.
  4. Куровский В. Н., Данейкина Н. В., Ермакова Я. В. Понятие мобильного обучения студентов вузов при изучении иностранного языка // Alma Mater (Вестник высшей школы). 2016. № 2. С. 68-71.
  5. Куровский В. Н., Демьяненко Н. В., Ермакова Я. В. Понятие и модели смешанного обучения студентов технического профиля при изучении иностранного языка // Alma Mater (Вестник высшей школы). 2015. № 12. С. 48-53.
  6. Науменко Н. К. Комплексный подход к самостоятельной деятельности студентов в инновационном процессе обучения: учеб.-метод. пособие. Красноярск: Изд-во СибГТУ, 2004. 94 с.
  7. Пакулина С. А. Педагогика и психология самостоятельной работы студентов в высшей школе / Филиал Моск. пед. гос. ун-та в Челябинске. Челябинск: Изд-во филиала Моск. пед. гос. ун-та в Челябинске, 2007. 190 c.
  8. Положение об электронном обучении в Томском политехническом университете [Электронный ресурс]. Томск, 2014. 20 с. URL: http://portal.tpu.ru:7777/eL/normative_base/normative%20base/Pologhenie_vvedenie_eo.pdf (дата обращения: 18.08.2016).
  9. Рапацевич Е. С. Современный словарь по педагогике. М.: Современное слово, 2001. 927 с.
  10. Шварева О. В. Подготовка бакалавров к учебной практике через создание ситуации успеха с применением кейсов // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. № 5 (170). С. 51-54.

Author information

Vasilii Nikolaevich Kurovskii

Institute of Educational Systems Development of the Russian Academy of Education

Nataliya Vladimirovna Dem'yanenko

National Research Tomsk Polytechnic University; Tomsk State Pedagogical University

Yanina Viktorovna Ermakova

National Research Tomsk Polytechnic University

Ol'ga Vasil'evna Shvareva

Tomsk State Pedagogical University

Irina Sergeevna Lunyushkina

Tomsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2016.

Keywords

  • самостоятельность
  • самостоятельная работа
  • смешанное обучение
  • электронная платформа
  • иностранный язык
  • организационно-педагогические условия
  • autonomy
  • autonomous work
  • mixed teaching
  • electronic platform
  • foreign language
  • organizational and pedagogical conditions

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)