• Original research article
  • November 1, 2016
  • Open access

PEDAGOGICAL AND ONTOGENETIC PARADIGMS OF EDUCATION AS TWO MODELS OF COGNITIVE PROCESSES

Abstract

The article poses a problem to substantiate the author’s ontogenetic approach which is an alternative to the traditional pedagogical approach to the organization of schoolboys’ cognitive activity. As a result of the comparative analysis, the authors reveal the phenomenon of “ontogenetic thinking”, characterized by the direction of thought from a notion to knowledge. Within the framework of an ontogenetic paradigm the pedagogical aim is presented as the cultivation of natural cognition-development of an individual in specially prepared educational environment.

References

  1. Вербицкий А. А. Кросс-культурный контекст образования и становление новой педагогической парадигмы // Высшее образование сегодня. 2008. № 8. C. 28-32.
  2. Гершунский Б. С. Философия образования. М.: Московский психолого-социальный институт Флинта, 1998. 432 с.
  3. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения: монография. М.: ИНТОР, 1996. 544 с.
  4. Капра Ф. Паутина жизни. Новое научное понимание живых систем / пер. с англ. под ред. В. Г. Трилиса. К.: София; М.: ИД «София», 2003. 336 с.
  5. Карякин Ю. В., Тунда Е. А. Процесс образования в высшей школе: парадигмальность, концептуальность. Saarbrucken: LAP Lambert Academic Publishing, 2014. 300 с.
  6. Леонтьев А. Н. Психология образа // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. 1979. № 2. С. 3-13.
  7. Логинова О. М. Взаимодействие школьного и вузовского образования [Электронный ресурс] // Фестиваль педагогических идей «Открытый урок». URL: http://festival.1september.ru/articles/524828/ (дата обращения: 01.05.2016).
  8. Матурана У., Варела Ф. Древо познания / пер. с англ. Ю. А. Данилова. М.: Прогресс традиция, 2001. 223 с.
  9. Найссер У. Познание и реальность: Смысл и принципы когнитивной психологии / пер. с англ. У. Найссер; под общ. ред. Б. М. Величковского. М.: Прогресс, 1981. 232 с.
  10. Николис Г., Пригожин И. Познание сложного. М.: Изд-во ВАСХНИЛ, 1991. 56 с.
  11. Педагогический энциклопедический словарь [Электронный ресурс]. URL: http://pedagogical_dictionary.academic.ru/ (дата обращения: 01.05.2016).
  12. Университет как центр культуропорождающего образования. Изменение форм коммуникации в образовании и учебном процессе / М. А. Гусаковский, Л. А. Ященко, С. В. Костюкевич и др. Мн.: БГУ, 2004. 279 с.

Author information

Yurii Vasil'evich Karyakin

Tomsk Polytechnic University

Irina Dmitrievna Rogozhkina

Tomsk Polytechnic University

Marina Sergeevna Polonskaya

Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2016.

Keywords

  • познавательная деятельность
  • парадигма
  • концепция
  • онтогенетический подход
  • педагогический подход
  • креативное мышление
  • cognitive activity
  • paradigm
  • conception
  • ontogenetic approach
  • pedagogical approach
  • creative thinking

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)