• Original research article
  • November 1, 2016
  • Open access

THE PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FUTURE POWER ENGINEERS’ GENERAL CULTURAL COMPETENCES FORMATION IN THE COURSE OF STUDYING THE DISCIPLINES OF SOCIAL AND HUMANITARIAN DIRECTION

Abstract

The article considers the problem of general cultural competences formation of technical higher educational institutions students in teaching the disciplines of a social and humanitarian profile. The author determines the pedagogical conditions contributing to the formation of general cultural competences of future power engineering students in the process of teaching the discipline “History”. It is shown that the self-organization of students and their ability to self-examination, classroom and independent work increase the formation of general cultural competences.

References

  1. Волков А. Е., Ливанов Д. В., Фурсенко А. А. Высшее образование: повестка 2008-2016 // Российское образование: тенденции и вызовы: сб. статей и аналитических докладов. М.: Дело АНХ, 2009. С. 11-19.
  2. Кирсанов О. И., Кирсанова Е. С. Гуманитарные науки в инженерно-техническом вузе и проблема воспитания // Высшее образование в России. 2012. № 8-9. С. 104-109.
  3. Портал Федеральных государственных образовательных стандартов ФГОС ВО по направлениям бакалавриата электро- и теплоэнергетика [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/fgosvo/92/91/4/13 (дата обращения: 21.09.2016).
  4. Прокофьева Е. Н., Левина Е. Ю., Загребина Е. И. Диагностика формирования компетенций студентов в вузе // Фундаментальные исследования. 2015. № 2. Ч. 4. С. 797-801.
  5. Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / пер. с англ. М.: Когито-Центр, 2002. 395 с.
  6. Сайфутдинова Г. Б., Козелков О. В., Тактамышева Р. Р., Усачев С. С. Педагогические условия повышения мотивации студентов вузов к учебной и научно-исследовательской работе посредством ИКТ // Казанский педагогический журнал. 2015. № 5. Ч. 2. С. 300-304.
  7. Хуторской А. В. Дидактическая эвристика: теория и технология креативного обучения. М.: Изд-во МГУ, 2003. 416 с.

Author information

Guzel' Borisovna Saifutdinova

Kazan State Power Engineering University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2016.

Keywords

  • педагогические условия
  • общекультурные компетенции
  • студент
  • современное инженерное образование
  • инженер-энергетик
  • технический вуз
  • дисциплины социогуманитарного цикла
  • pedagogical conditions
  • general cultural competences
  • student
  • modern engineering education
  • power engineer
  • technical higher educational institution
  • disciplines of social and humanitarian cycle

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)