• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

COGNITIVE CONSTRUCTION OF CONCESSIVENESS

Abstract

The article examines the cognitive construction of concessiveness. Concessiveness is directly linked to the conceptualization of worldview and thinking. The concept of “concessiveness” encloses semantics of the previous fragment in a certain frame by the recognition of the simultaneous existence of a contradictory thought, fact, and action, along with what has been reported previously, contrary to it. Concessiveness reflects such communicative categories of English communicative consciousness as ambiguity, tolerance, non-categoricity and non-conflictness.

References

  1. Апресян В. Ю. Механизмы образования и взаимодействия сложных значений в языке: дисс. … д. филол. н. М., 2014. 610 с.
  2. Апресян В. Ю. Уступительность как системообразующий смысл // Вопросы языкознания. 2006. № 2. С. 90-95.
  3. Голукович А. Е. Концессивность в английской языковой картине мира // Известия Тульского государственного университета. Серия «Филологические науки». 2006. № 6. С. 47-56.
  4. Лингвистический энциклопедический словарь / глав. ред. В. Н. Ярцева. М.: Советская энциклопедия, 1990. 685 с.
  5. Ляпон М. В. Смысловая структура сложного предложения и текст. К типологии внутритекстовых отношений. М.: Наука, 1986. 200 с.
  6. König Е. Concessive Relations as the Dual of Causal Relations // Semantic Universals & Universal Semantics / D. Zafferer (editor). Berlin - N. Y., 1991. P. 190-209.

Author information

Olesya Alekseevna Bezzemel'naya

Ufa Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • концессивность
  • каузальность
  • уступительность
  • адверсативность
  • контрарность
  • языковая картина мира
  • concessiveness
  • causality
  • concessive nature
  • adversative nature
  • contrariety
  • language worldview

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)