BACKGROUND REPETITIONS AS AN EMBODIMENT OF MAIN ARTISTIC IDEA OF A LITERARY TEXT
Abstract
The article discusses the contemporary approaches to semantic decoding of literary-artistic text with the help of limiting analytical tools, which are, according to the authors, the lexical-semantic repeated means of the German language, forming a kind of "conveyor" text processing through the creation of semantic-stylistic tension of the text and a high degree of artistic generalization, due to which the literary text is easily perceived and is understood by the reader as an integral work of art.
References
- Устин А. К., Устина Н. В. Культуросфера: монография. М.: ФГНУ ИСП РАО, 2013. 460 с.
- Устина Н. В. Повторы как средство смысловой организации текста (на материале немецких коротких рассказов): автореф. дисс. … к. филол. н. Пятигорск: ПГПИИЯ, 1994. 16 с.
- Устина Н. В., Устин А. К. Синергетика повтора как энергия смыслового структурирования текста. Пятигорск: ПГЛУ, 2013. 134 с.
- Штриттматтер Э. Романы в стенограмме [Электронный ресурс]. М.: Прогресс, 1978. С. 87-97. URL: http://www.libros.am/ book/read/id/365993/slug/romany-v-stenogramme (дата обращения: 05.09.2016).
- Strittmatter E. Die blaue Nachtigall // Die Nachtigall-Geschichten. Berlin und Weimar: Aufbau-Verlag, 1989. S. 93-123.
Author information
About this article
Publication history
- Published: December 1, 2016.
Keywords
- повторяющиеся смысловые элементы текста
- номинационная цепочка
- целостность (когерентность) текста
- функционально-смысловая дифференциация фоновых повторов
- дешифровка основной идеи текста
- repeated semantic elements of text
- nominating chain
- integrity (coherence) of text
- functional-semantic differentiation of background repetitions
- decoding of text main idea
Copyright
© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC