• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

A. A. FET AND P. I. TCHAIKOVSKY: "DUAL EXISTENCE" OF THE CREATIVE DIALOGUE OF "POETS-MUSICIANS"

Abstract

The article deals with biographical facts, epistolary sources, artistic works which can reveal the unusual nature of A. A. Fet and P. I. Tchaikovsky’s creative dialogue, leading to the understanding of peculiarities of "musical" poetry and its embodiment in the vocal art of the second half of the XIX century. The author investigates in detail the aesthetic conception of "pure art" master and the prosodic views of composer-melodist’s genius, as well as their innovative search in the field of accentual-syllabic metre-rhythm. The article concludes about the boundary position of Fet’s “musical” lyrics and Tchaikovsky’s lyrical romances, heralding the modernism era.

References

  1. Айнбиндер А. Г. «Что наша жизнь…»: к вопросу о мировоззрении П. И. Чайковского (Толстой - Фет - Шопенгауэр) // А. А. Фет: материалы и исследования. СПб.: Контраст, 2013. С. 32-62.
  2. Альшванг А. А. П. И. Чайковский. М.: Гос. муз. изд-во, 1959. 704 с.
  3. Бухштаб Б. Я. А. А. Фет. Очерк жизни и творчества. Л.: Наука, 1974. 135 с.
  4. Маймин Е. А. Афанасий Афанасьевич Фет. М.: Просвещение, 1989. 160 с.
  5. Макарова С. А. Русский стих и музыка. М.: Лексрус, 2015. 360 с.
  6. Михайлов А. В. Слово и музыка. Музыка как событие в истории Слова // Слово и музыка. Памяти А. В. Михайлова: материалы научных конференций. М.: Московская государственная консерватория, 2002. С. 6-23.
  7. Орлова Е. Романсы Чайковского. М. - Л.: Музгиз, 1948. 164 с.
  8. Розанова Ю. А. История русской музыки: в 2-х т. М.: Музыка, 1981. Т. 2. Кн. 3. П. И. Чайковский. 310 с.
  9. Розенберг И. С. «…Я отношусь к стихам, как музыкант…» // П. И. Чайковский и русская литература: сборник / сост. Б. Я. Аншаков, П. Е. Вайдман. Ижевск: Удмуртия, 1980. С. 210-223.
  10. Силвестер Ричард Д. Все романсы П. И. Чайковского. Комментарии, тексты на русском и английском языках, исполнители, записи. М.: б/и, 2013. 388 с.
  11. Фет А. А. Вечерние огни. М.: Наука, 1979. 816 с.
  12. Фет А. А. Лирический Пантеон. М.: Типография С. Селивановского, 1840. 112 с.
  13. Фет А. А. Сочинения: в 2-х т. М.: Художественная литература, 1982. Т. 2. 462 с.
  14. Фет А. А. Стихотворения. М.: Типография Н. Степанова, 1850. 166 с.
  15. Фет А. А. Стихотворения. СПб.: Типография Э. Праца, 1856. 213 с.
  16. Фет А. А. Стихотворения: в 2-х частях. М.: К. Солдатенков, 1863. Ч. 1. 270 с.; Ч. 2. 392 с.
  17. Фет А. А. Стихотворения и поэмы. Л.: Советский писатель, 1986. 750 с.
  18. Чайковский П. И. Полное собрание сочинений. Литературные произведения и переписка: в 17-ти т. М.: Государственное музыкальное издательство, 1953-1981.
  19. Чайковский П. И., Танеев С. И. Письма. М.: Госкультпросветиздат, 1951. 185 с.

Author information

Svetlana Anatol'evna Makarova

Moscow

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • эстетические взгляды
  • теория силлабо-тонического стихосложения
  • напевный стих
  • романсная композиция
  • метро-ритмические эксперименты
  • смешанные метры
  • «музыка» стиха
  • вокальные жанры
  • aesthetic views
  • theory of accentual-syllabic versification
  • melodious verse
  • romancing composition
  • metre-rhythmic experiments
  • miscellaneous meters
  • "music" of verse
  • vocal genres

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)