• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

SEMANTIC COMPONENTS OF THE CONCEPT KNOWLEDGE BY THE EXAMPLE OF PHRASEOLOGICAL UNITS IN THE ENGLISH LANGUAGE

Abstract

The article is devoted to the examination of phraseological units with lexemes associated with different types of knowledge as key words. Phraseological units are understood as formed speech stereotypes, reflecting the stereotypes of the everyday worldview. The analysis shows that the phraseological units with the word feel demonstrate the empirical way of cognition, and the emotional component; faith, belief, trust correlate to the concept of truth and the features of character; wisdom is presented as sacred and everyday wisdom; mind embraces emotions, intentions and background knowledge.

References

  1. Англо-русский словарь идиоматических выражений [Электронный ресурс]. URL: http://envoc.ru/code/idioms/ idioms_a0.php/ (дата обращения: 11.10.2016).
  2. Большой англо-русский фразеологический словарь [Электронный ресурс]. URL: http://phraseology_ru_en.academic.ru/ (дата обращения: 17.10.2016).
  3. Кунин А. В. Англо-русский фразеологический словарь. 4-е изд., перераб. и доп. М.: Русский язык, 1984. 944 с.
  4. Опарина О. И. «Мужество» как поведенческая категория и ее выражение в современном английском языке: дисc. … к. филол. н. М., 2005. 276 с.
  5. Телия В. Н. Русская фразеология в контексте культуры. М.: Языки русской культуры, 1999. 336 с.
  6. Успенский Б. А. Семиотика культуры. М.: Языки русской культуры, 1996. 605 с.
  7. Шведова Н. Ю. Очерки по синтаксису русской разговорной речи. М.: Изд-во Академии наук СССР, 1960. 378 с.

Author information

Ol’ga Igorevna Oparina

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • знание
  • культура
  • стереотип
  • фразеологизм
  • познание
  • knowledge
  • culture
  • stereotype
  • phraseological unit
  • cognition

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)