• Original research article
  • December 1, 2016
  • Open access

AUTISTIC CHILDREN RETELL THE FILM: CERTAIN RESULTS OF PSYCHOLINGUISTIC EXPERIMENT

Abstract

The article describes the certain peculiarities of oral discourse of the children with autistic spectrum disorders (ASD) identified by psycholinguistic experiment. It is shown that retelling the movie the children with ASD describe colourful objects and details with the certain deviations in the vocabulary and syntax. For the first time the author emphasizes the certain specific autism manifestations represented in autistic children’s speech when retelling the short film.

References

  1. Баллонов Л. Я., Деглин В. Л. Слух и речь доминантного и недоминантного полушария. Л.: Наука, 1976. 218 с.
  2. Белопольская Н. Л. Половозрастная идентификация. Методика исследования детского самосознания. М.: Когито-Центр, 2009. 24 с.
  3. Леонтьев А. А. Исследования детской речи // Основы теории речевой деятельности / под ред. А. А. Леонтьева. М.: Наука, 1974. С. 312-317.
  4. Манелис Н. Г. Сравнительный нейропсихологический анализ формирования высших психических функций у здоровых детей и у детей с аутистическими расстройствами: дисс. … к. психол. н. М., 2000. 124 с.
  5. Никольская О. С., Баенская Е. Р., Либлинг М. М., Костин И. А., Веденина М. Ю., Аршатский А. В., Аршатская О. С. Дети и подростки с аутизмом. Психологическое сопровождение. М.: Теревинф, 2005. 224 с.
  6. Павлов А. В. Комплексные нарушения половозрастной идентификации, выявленные в ходе психолингвистического исследования у детей с расстройством аутистического спектра // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2016. № 8. С. 71-76.
  7. Павлов А. В. Образовательные организации, осуществляющие обучение детей с отклонениями в развитии, в том числе с РАС: полевой материал автора. М., 2014-2016 гг.
  8. Павлов А. В., Федорова О. В. Фильм о грушах У. Чейфа в пересказах детей с расстройствами аутистического спектра: результаты психолингвистического исследования // Проблемы онтолингвистики: механизмы усвоения языка и становление речевой компетенции: тезисы междунар. конф. (г. Санкт-Петербург, 18-20 мая 2015 г.). СПб., 2015. С. 179-182.
  9. Рассказы о сновидениях: корпусное исследование устного русского дискурса: монография / под ред. А. А. Кибрик, В. И. Подлесской. М.: Языки славянских культур, 2009. 733 с.
  10. Седов К. Ф. Онтопсихолингвистика. Становление коммуникативной компетенции человека. М.: Лабиринт, 2008. 320 с.
  11. Сергиенко Е. А., Лебедева Е. И., Прусакова О. А. Модель психического как основа становления понимания себя и другого в онтогенезе человека. М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2009. 415 с.
  12. Федорова О. В. Основы экспериментальной психолингвистики: Принципы организации эксперимента. М.: Спутник+, 2008. 23 c.
  13. Chafe W. The Pear Stories: Cognitive, Cultural, and Linguistic Aspects of Narrative Production. Norwood, N. J.: Ablex, 1980. 323 p.
  14. Gillberg C., Peeters T. Autism: Medical and Educational Aspects. London: Wiley, 1999. 126 p.
  15. Happe F. Autism: An Introduction to Psychological Theory. London: UCL Press, 1994. 152 p.
  16. Wing L., Gould J. Severe Impairments of Social Interaction and Associated Abnormalities in Children: Epidemiology and Classification // Journal of Autism and Childhood Schizophrenia. 1979. Vol. 9. № 1. P. 11-29.

Author information

Aleksandr Vladimirovich Pavlov

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2016.

Keywords

  • аутизм
  • расстройства аутистического спектра
  • детская речь
  • пересказ
  • нарратив
  • autism
  • autistic spectrum disorders
  • children’s speech
  • narration
  • narrative

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)