• Original research article
  • March 1, 2017
  • Open access

LANGUAGE GAME AS A MEANS TO ARRANGE NARRATIVE SPACE OF N. GAIMAN’S POST-MODERNISTIC TALES (BY THE MATERIAL OF THE ENGLISH LANGUAGE)

Abstract

The article is devoted to language game as the basic characteristic of post-modernistic literature on the whole and literary tale in particular. The author analyzes the system of linguistic means used by N. Gaiman to create game poetics both at the text and inter-textual level. The paper explores the influence of language game on reader’s perception by means of implicit meanings and variable interpretations occurring during the intentional violation of linguistic norms at the text levels.

References

  1. Большакова Н. Н. Игровая поэтика в литературных сказках Михаэля Энде: автореф. дисс. … к. филол. н. Смоленск, 2007. 25 с.
  2. Витгенштейн Л. Философские работы: в 2-х ч. / пер. с нем. М.: Гнозис, 1994. Ч. 1. 612 с.
  3. Голобородова Т. Н. Феномен игры в культуре постмодернизма: проблемы философского анализа: дисс. … к. филос. н. Барнаул, 2000. 157 с.
  4. Земская Е. А., Китайгородская М. А., Розанова Н. Н. Языковая игра // Русская разговорная речь: Фонетика. Морфология. Лексика. Жест / отв. ред. Е. А. Земская. М., 1983. С. 172-214.
  5. Цырендоржиева Т. Б. Дискурсивная модель аллюзивных средств (на материале современного английского языка): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1999. 16 с.
  6. Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций. М.: Гнозис, 2008. 414 с.
  7. Gaiman N. Coraline [Электронный ресурс]. URL: http://www.e-reading.club/bookreader.php/71435/Gaiman_-_Coraline.html (дата обращения: 20.07.2016).
  8. Gaiman N. M is for Magic [Электронный ресурс]. URL: http://www.free-best-ebook.com/fantasy/3086.html (дата обращения: 12.08.2016).
  9. Gaiman N. Neverwhere [Электронный ресурс]. URL: http://www.8novels.net/fiction/u3110.html (дата обращения: 05.08.2016).
  10. Gaiman N. Odd and the Frost Giants [Электронный ресурс]. URL: http://www.onlinebook4u.com/shortstories/Oddandthe FrostGiants.html (дата обращения: 25.07.2016).
  11. Gaiman N. The Graveyard Book [Электронный ресурс]. URL: http://www.8novels.net/book/The-Graveyard-Book/ (дата обращения: 13.08.2016).
  12. Goss J. The Mother with the Button Eyes: An Exploration of the Story Construct of the 'Other-mother' // Papers: Explorations into Children's Literature. 2009. Vol. 19. № 1. P. 69-72.
  13. Wagner H., Golden C., Bissette S. R. Prince of Stories: the many worlds of N. Gaiman [Электронный ресурс]. URL: http://books.google.ru/books?id=tFIuyrWnjGYC&printsec=frontcover&hl=ru#v=onepage&q&f (дата обращения: 25.08.2016).

Author information

Viktoriya Yur'evna Khartung

Orenburg State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2017.

Keywords

  • языковая игра
  • игровая поэтика
  • постмодернизм
  • литературная сказка
  • авторская сказка
  • интертекстуальность
  • культурный код
  • language game
  • game poetics
  • post-modernism
  • literary tale
  • author’s tale
  • inter-textuality
  • cultural code

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)