• Original research article
  • March 1, 2017
  • Open access

CLASSIFICATION OF COMPETENCES AS THE MAIN METHOD OF SYSTEMATIZATION OF THE CONCEPTUAL APPARATUS OF A COMPETENCE-BASED APPROACH

Abstract

The article is devoted to the analysis of different approaches to classification of competencies in both domestic and foreign practice. The element of novelty lies in the fact that the author attempts to systematize their criterial features and identify the unifying components by the example of the largest among the currently available classification groups, relating to different areas and public spheres of life. On the whole it must facilitate systematization of the conceptual apparatus of the competence approach.

References

  1. Ананишнев В. М., Афанасьев В. В. Болонский процесс и образование в России // Социология образования. 2010. № 6. С. 96-97.
  2. Высшее образование в XXI веке: подходы и практические меры: рабочий документ. Всемирная конференция по высшему образованию. ЮНЕСКО (Париж. 5-9 октября 1998 г.). Париж, 1998. 93 с.
  3. Деркач А. А., Кузьмина Н. В. Акмеология: пути достижения вершин профессионализма. М.: РАУ, 1993. 32 с.
  4. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании // Труды методологического семинара «Россия в Болонском процессе: проблемы, задачи, перспективы». М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. С. 51-76.
  5. Маркова А. К. Психология профессионализма. М.: Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. 312 с.
  6. Минько М. С. Время «Ч»: Модель компетенций HR-менеджера. М.: Альпина Паблишерз, 2010. 205 с.
  7. Модель специалиста XXI века в контексте модернизации высшего образования: материалы Всероссийской научно-методической конференции: в 2-х ч. Тюмень: Изд-во ТюмГУ, 2004. Ч. 1. 216 с.
  8. Новиков А. М. Методология образования. 2-е изд-е. М.: Эгвес, 2006. 488 с.
  9. О Концепции Федеральной целевой программы развития образования на 2016-2020 годы: Распоряжение Правительства РФ № 2765-р от 29.12.2014.
  10. Фрумин И. Д. Компетентностный подход как естественный этап обновления содержания образования // Педагогика развития: ключевые компетентности и их становление: материалы 9 научно-практической конференции. Красноярск, 2003. С. 33-57.
  11. Хуторской, А. В. Педагогическая инноватика: методология, теория, практика. М.: Изд-во УНЦ ДО, 2012. 381 с.
  12. Hutmacher W. Key Competencies for Europe // Report of the Symposium (Berne, Switzerland 27-30 March, 1996). Council for Cultural Co-operation (CDCC). A Secondary Education for Europe. Strasburg, 1997. P. 27-30.

Author information

Aset Saloudyevna Akhmadova

Pyatigorsk State University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2017.

Keywords

  • модернизация образования
  • компетентностно-ориентированный подход
  • компетенции
  • компетентность
  • классификация
  • критерии
  • modernization of education
  • competence-based approach
  • competences
  • competency
  • classification
  • criteria

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)