• Original research article
  • March 1, 2017
  • Open access

THE DEVELOPMENT OF CROSS-CULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FOREIGNERS IN THE PROCESS OF CULTURE-THROUGH-LANGUAGE STUDIES IN MEDICAL UNIVERSITY

Abstract

The article is devoted to the characteristics of directions of culture-through-language studies in learning Russian as a foreign language in medical university - folk, cinematic, literary, and sightseeing. This work has a theoretical-practical orientation, contributes to the development of cross-cultural communicative competence and increases the motivation of studying the discipline.

References

  1. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура: Лингвострановедение в преподавании русского как иностранного. 4-е изд., перераб. и доп. М.: Русский язык, 1990. 246 с.
  2. Витренко А. В. Лингвострановедческая компетенция учителя иностранного языка // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2013. № 3 (14). С. 45-48.
  3. Дерябина Н. В., Лазарева Т. М. Формирование лингвострановедческой компетенции при обучении иностранному языку в техническом вузе // Наука и современность. 2014. № 29. С. 71-75.
  4. Долгих А. Н. Взаимосвязь языка и культуры в методике преподавания русского языка как иностранного // Лингвокультурологические и лингвострановедческие аспекты теории и методики преподавания русского языка: материалы междунар. науч.-практ. конф. Тула: Изд-во ТулГУ, 2009. С. 305-310.
  5. Иванова Т. М. Применение (учебных лингвострановедческих) текстов в преподавании русского языка как иностранного в аспекте межкультурной коммуникации // Ученые записки Забайкальского государственного университета. Серия: Филология, история, востоковедение. 2010. № 3. С. 70-76.
  6. Лешутина И. А., Макеенкова Т. В., Марченкова Ю. Ю., Альдингер О. П. Тексты для самостоятельного чтения на русском языке и перевода (элементарный уровень): учеб.-метод. пособие. 3-е изд., испр. и доп. Смоленск: Изд-во СГМУ, 2016. 28 с.
  7. Миллер Л. В., Политова Л. В. Жили-были… 12 уроков русского языка. Базовый уровень: учебник. СПб.: Златоуст, 2011. 200 с.
  8. Миллер Л. В., Политова Л. В., Рыбакова И. Я. Жили-были… 28 уроков русского языка для начинающих: учебник. СПб.: Златоуст, 2015. 152 с.
  9. Мироненко Д. Н. Обучение иностранных студентов пониманию культурной семантики текста (на уроках русского языка как иностранного) // Вестник Оренбургского государственного университета. 2013. № 11 (160). С. 52-55.
  10. Хабарова О. В. Роль и место социокультурного компонента в практике преподавания русского языка как иностранного // Слово.ру: Балтийский акцент. 2013. № 3. С. 33-38.

Author information

Evgeniya Valentinovna Senchenkova

Smolensk State Medical University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2017.

Keywords

  • направления лингвострановедческой работы
  • русский язык как иностранный
  • межкультурная коммуникативная компетенция
  • знания о России
  • медицинский вуз
  • directions of culture-through-language studies
  • Russian as foreign language
  • cross-cultural communicative competence
  • knowledge about Russia
  • medical university

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)