• Original research article
  • March 1, 2017
  • Open access

ON SOME APPROACHES TO IMPLEMENTING THE REQUIREMENTS OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARDS OF HIGHER EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF FOREIGN LANGUAGE PROFESSIONALLY ORIENTED TEXTBOOKS FOR BACHELORS OF TECHNICAL PROFILE

Abstract

The article is devoted to the development of foreign language professionally-oriented textbooks, corresponding to the requirements of the Federal State Educational Standard of higher education as a basic condition for improving the quality of training of bachelors of the technical profile. The paper substantiates the importance of the representation of topics reflecting the objects of professional activity and types of discourse necessary for the implementation of bachelors’ professional tasks.

References

  1. Азарова Р. Н., Золотарева Н. М. Разработка паспорта компетенции [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/ uploadfiles/npo/20120325222633.pdf (дата обращения: 12.01.2017).
  2. Галимзянова И. И. Формирование профессиональной компетентности студента на занятиях иностранного языка в техническом вузе // Вестник Тамбовского государственного университета. 2008. № 2 (58). С. 376-379.
  3. Лопатина Е. В. Изучение профилированного иностранного языка студентами технических вузов [Электронный ресурс] // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2016. № 6 (60): в 3-х ч. Ч. 3. С. 198-201. URL: www.gramota.net/materials/2/2016/6-3/59.html (дата обращения: 21.01.2017).
  4. Минакова Л. Ю., Вард Э., Кузнецова Е. М., Марутян М. Б. К вопросу о контроле сформированности иноязычной коммуникативной компетенции студентов неязыковых факультетов // Язык и культура. 2013. № 4. С. 90-96.
  5. Никульшина Н. Л., Мордовина Т. В. Обучение иноязычной письменной речи в научном контексте: написание введения к отчету об экспериментальном исследовании // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2009. № 2. С. 135-143.
  6. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 23.03.02 Наземные транспортно-технологические комплексы (квалификация (степень) «бакалавр») [Электронный ресурс]: утвержден Приказом Министерства образования и науки Российской Федерации № 162 от 6 марта 2015 г. URL: http://fgosvo.ru/news/2/1055 (дата обращения: 15.01.2017).
  7. Шатурная Е. А. Профессионально-ориентированный дискурс как объект овладения в неязыковом вузе // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 320. C. 174-176.

Author information

Ekaterina Vladimirovna Rybakova

Siberian Federal University, Krasnoyarsk

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2017.

Keywords

  • иноязычное профессионально-ориентированное пособие
  • профессиональная иноязычная коммуникативная компетенция
  • Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования
  • дискурс
  • дискурсивные стратегии
  • бакалавриат
  • технический профиль
  • foreign language professionally-oriented textbook
  • professional foreign language communicative competence
  • Federal State Educational Standard of higher education
  • discourse
  • discursive strategies
  • Bachelor’s programme
  • technical profile

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)