• Original research article
  • April 1, 2017
  • Open access

UNDERSTANDING AND REFLECTION AS THE MECHANISMS TO MODEL WORLDVIEW (WITHIN THE SYSTEM OF GRADUATES’ TRAINING FOR THEIR FINAL ESSAY)

Abstract

The article considers understanding and reflection as the secondary school graduate’s mechanisms to model his personal worldview in final essay format. The paper shows that final essay is the result of evaluative-creative activity which is achieved through mental activity and mental action. Outcomes assessment encourages the categorization of graduate’s knowledge about the world. Integration of understanding and reflection allows the graduate to model his personal worldview in the form of a text.

References

  1. Бабушкин А. П. Отражение зарождающейся категории в языке // Филология и культура: мат-лы II Междунар. конф. Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 1999. Ч. 1. С. 68-69.
  2. Богин Г. И. Система спецкурсов, предполагающих понимание текста // Понимание и рефлексия: мат-лы I и II Твер. герменевт. конф. Тверь: Изд-во Тв. гос. ун-та, 1992. Ч. 1. С. 38-44.
  3. Ермолов Л. И. Время в романе Б. Пастернака «Доктор Живаго» // Известия Саратовского университета. Серия «Филология. Журналистика». 2012. Т. 12. Вып. 2. С. 80-84.
  4. Колодина Н. И. Отражение менталитета русского народа в художественных текстах через репрезентацию смыслов // Актуальные проблемы изучения и преподавания русского языка на рубеже XX-XXI веков. Воронеж: Изд-во ВГПУ, 2001. С. 80-82.
  5. Карманова З. Я. Интенциональная сущность риторической организации научно-технических текстов // Понимание менталитета и текста. Тверь: Изд-во Твер. гос. ун-та, 1995. С. 172-178.
  6. Крымский С. Б. Философско-гносеологический анализ специфики понимания // Понимание как логико-гносеологическая проблема. Киев: Наукова думка, 1982. С. 24-43.
  7. Минский М. Фреймы для представления знаний / пер. с англ. М.: Энергия, 1978. 151 с.
  8. Мишатина Н. Л., Быстрицкая М. А. Лингвокультурологический урок речевого развития «Путями доброты и любви» (IX класс) // Русский язык в школе. 2016. № 11. С. 10-13.
  9. Пастернак Б. Мой взгляд на искусство. Саратов: Изд-во Саратов. ун-та, 1990. 286 с.
  10. Переписка Бориса Пастернака. М.: Художественная литература, 1990. 575 с.
  11. Ришар Ж. Ф. Ментальная активность. Понимание, рассуждение, нахождение решений / сокр. пер. с фр. Т. А. Ребеко. М.: Изд-во Ин-та психологии РАН, 1998. 232 с.
  12. Трунцева Т. Н. Гносеологическое моделирование картины мира при подготовке школьников к итоговому сочинению // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2017. № 1 (67): в 2-х ч. Ч. 2. С. 215-218.
  13. Трунцева Т. Н. Этапы и приемы подготовки к итоговому сочинению на уроках русского языка в старших классах // Русский язык в школе. 2016. № 11. С. 17-21.
  14. Щедровицкий Г. П. «Герменевтика»: проблемы исследования понимания (проблемный семинар) // Вопросы методологии. М.: Касталь, 1992. № 1-2. С. 97-122.
  15. Языковая картина мира [Электронный ресурс]. URL: http://www.krugosvet.ru/enc/gumanitarnye_nauki/lingvistika/ YAZIKOVAYA_KARTINA_MIRA.html?page=0,0 (дата обращения: 12.02.2017).

Author information

Tat'yana Nikolaevna Truntseva

Academy of Public Administration

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2017.

Keywords

  • итоговое сочинение
  • картина мира
  • концепт
  • категоризация
  • мыследеятельность
  • мыследействование
  • понимание
  • рефлексия
  • final essay
  • worldview
  • concept
  • categorization
  • mental activity
  • mental action
  • understanding
  • reflection

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)