• Original research article
  • May 1, 2017
  • Open access

THE CRITICAL ANALYSIS OF MILITARISTIC DISCOURSE OF FRANCOIS HOLLANDE AS THE REPRESENTATIVE OF THE POLITICAL ELITE OF FRANCE

Abstract

The article analyzes the lexical, grammatical, syntactical and stylistic means that make up part of the strategies of the militaristic discourse of the political elite used in political discourse (by the example of the discourse of F. Hollande). The author assumes that due to their identification it is possible to define the ideological and value orientation of the militaristic discourse of a politician. To achieve this goal, the study uses the methods of critical, quantitative and functional analysis. It is proved that the discourse of politicians contains a number of strategies and grammatical-stylistic means for the implementation of the manipulation of public opinion and constructing the necessary geopolitical reality.

References

  1. Дмитриев И. В. Контент-анализ: сущность, задачи, процедуры [Электронный ресурс]. М., 2005. URL: http://psyfactor. org/lib/k-a.htm (дата обращения: 12.10.2016).
  2. Максимов Д. А. Отечественные теории политического дискурса. Критический анализ дискурса // Современные теории дискурса: мультидисциплинарный анализ (Серия «Дискурсология»). Екатеринбург: Дискурс-Пи, 2006. С. 48-51.
  3. Островская Т. А. Поведенческий дискурс элитарной личности: признаки и функции: межвуз. сб. науч. тр. / под ред. А. П. Чудинова. Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 2013. Вып. 13. С. 136-140.
  4. Серио П. Анализ дискурса во Французской школе (дискурс и интердискурс) // Семиотика: антология / сост. Ю. С. Степанов. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Академический проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2001. С. 569-583.
  5. Шапочкин Д. В. Метод когнитивного анализа в дискурсе // Вестник Челябинского государственного университета. Филология. Искусствоведение. Челябинск: Изд-во Челябинского ун-та, 2013. Вып. 76. № 10 (301). С. 101-107.
  6. Эпштейн М. Н. Идеология и язык (построение модели и осмысление дискурса) // Вопросы языкознания. 1991. № 6. С. 19-33.
  7. Benoit W. L. Seeing spots: a function analysis of presidential television advertisement from 1952-1996. N. Y.: Praeger, 1999. 232 р.
  8. Choulioraki L. Media discourse and the public sphere // Discourse theory in European politics. Identity, policy and governance. L.: Palgrave Macmillan Ltd., 2005. Р. 275-296.
  9. Déclaration du president Hollande à l’issue du Conseil de défence [Электронный ресурс]. URL: http://www.ambafrance-jp.org/Declaration-du-president-Hollande-a-l-issue-du-Conseil-de-defense (дата обращения: 12.09.2016).
  10. Discours de M. le Président de la République, cérémonie d’investiture [Электронный ресурс]. URL: http://www.elysee.fr/ declarations/article/discours-de-m-le-president-de-la-republique-ceremonie-d-investiture/ (дата обращения: 10.09.2016).
  11. Fairclough N. Analysis Discourse: Textual analysis for social research. L.: Routledge, 2003. 254 р.
  12. Fairclough N., Wodak R. Critical Discourse Analysis // Discourse Studies: A Multidisciplinary Introduction. L.: Thousand Oaks, 1996. Vol. 2. Discourse as Social Interaction. P. 43-79.
  13. Interview exclusive pour «L’écho républicain» [Электронный ресурс]. URL: http://www.lechorepublicain.fr/france-monde/actualites/2016/04/20/interview-exclusive-francois-hollande-je-me-mefie-de-ceux-qui-veulent-tout-defaire_11879911.html (дата обращения: 10.08.2016).
  14. Shiffrin D. The textual and contextual basis of discourse. Semiotica. Oxford: University press, 1994. 101 р.
  15. Wodak R., Meyer M. Methods of Critical Discourse Analysis // Dijk T. A. van. Multidisciplinary CDA: a Plea for Diversity. L.: Sage Publications, 2001. P. 66-85.

Author information

Ekaterina Vasil'evna V'yurkova

People’s Friendship University of Russia, Moscow

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2017.

Keywords

  • политический дискурс
  • критический анализ
  • контент-анализ
  • дискурсивные стратегии
  • идеология
  • political discourse
  • critical analysis
  • content analysis
  • discursive strategies
  • ideology

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)