• Original research article
  • May 1, 2017
  • Open access

STYLISTIC FEATURES OF PHRASEOLOGICAL UNITS IN THE LITERARY TEXT (BY THE EXAMPLE OF N. NOSOV’S WORKS FOR CHILDREN)

Abstract

The article includes an analysis of the functioning of phraseological units in the literary text, their stylistic markedness. The study of the various functions of phraseological units remains relevant for modern linguistics and their analysis cannot be complete without taking into account the features of the development of the meaning of phraseological units in the real functioning in the text, without analyzing the interaction of phraseological units with the lexical environment. The illustrative material for the analysis is the works for children by N. N. Nosov. The relevance of the research is stipulated by the revealed specific features of the use of phraseological units as a descriptive means. Stylistic categories of phraseological units used by the writer in the works for children are identified. Particular attention is paid to the conversion of phraseological units by the author, while the term “transformation” is used for it. The important role of renewal of phraseological units, their concretizing in the texts of works for children is highlighted.

References

  1. Абазовик Е. В., Артемова А. А. Функции фразеологизмов в англоязычных художественных произведениях для детей // Современные тенденции развития науки и технологии. 2016. № 1-5. С. 11-17.
  2. Ахманова О. С. Очерки по общей и русской лексикологии. Изд. 3-е. М.: URSS, 2009. 294 с.
  3. Доброницкая Т. В. Особенности текстов английской детской литературы в их сопоставлении с литературой для взрослых // Сборник научных трудов Московского государственного института иностранных языков. М., 1979. С. 12-18.
  4. Ефимов А. И. Язык сатиры Салтыкова-Щедрина. М.: Изд-во Московского ун-та, 1953. 494 с.
  5. Жуков В. П. Некоторые общие положения о соотношении фразеологизма со словом // Труды Самаркандского ун-та. Новая серия. Самарканд: СамГУ, 1970. Вып. 178. Вопросы фразеологии. С. 50-58.
  6. Зимин В. И. К вопросу о вариантности фразеологических единиц // Проблемы устойчивости и вариантности фразеологических единиц: материалы межвузовской конференции. Тула: Тульский гос. пед. ин-т им. Л. Н. Толстого, 1972. Вып. 2. С. 70-77.
  7. Зылевич Д. П. Особенности языка и стиля художественных произведений для детей (на материале современной детской литературы) // Вестник Белорусского государственного университета. Сер. 4. 2012. № 1. С. 65-69.
  8. Капкова С. Ю. Язык и стиль произведений Л. Дала для детей // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 6 (48): в 2-х ч. Ч. 2. С. 91-94.
  9. Носов Н. Н. Собрание сочинений: в 4-х т. М.: Детская литература, 1979. Т. I. Рассказы, сказки, повести. 575 с.
  10. Носов Н. Н. Собрание сочинений: в 4-х т. М.: Детская литература, 1980. Т. II. Романы-сказки. 415 с.
  11. Носов Н. Н. Собрание сочинений: в 4-х т. М.: Детская литература, 1981. Т. III. Незнайка на Луне: роман-сказка в четырех частях. 463 с.
  12. Носов Н. Н. Собрание сочинений: в 4-х т. М.: Детская литература, 1982. Т. IV. Тайна на дне колодца: повесть. Повесть о моем друге Игоре. Иронические юморески. 590 с.
  13. Семенова Ю. А. Язык произведений Л. Н. Толстого и Н. А. Некрасова для детей // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2012. № 3. С. 75-82.
  14. Федосов И. А. Функционально-стилистическая дифференциация русской фразеологии. Ростов-на-Дону: Изд-во Ростовского ун-та, 1977. 211 с.
  15. Фразеологический словарь русского языка / под ред. А. И. Молоткова. Изд. 4-е. М.: Русский язык, 1986. 543 с.
  16. Шанский Н. М. Фразеология современного русского языка: учебное пособие для студентов филологических факультетов. Изд. 7-е. М.: ЛЕНАНД, 2015. 271 с.
  17. Шоцкая Л. И., Рустамова А. С. Специфика реализации художественного потенциала лексики и фразеологии русского языка в литературе для детей // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Социальные и гуманитарные науки. 2008. № 4. С. 72-76.

Author information

Tat'yana Borisovna Mikheeva

Don State Technical University, Rostov-on-Don

Irina Gennad'evna Panina

North-Caucasian Institute-Branch of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, Pyatigorsk; Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration (Branch) in Pyatigorsk

About this article

Publication history

  • Published: May 1, 2017.

Keywords

  • фразеологические единицы
  • воспроизводимость
  • разряды фразеологизмов
  • стилистическая характеристика
  • маркированность
  • язык произведений для детей
  • авторское преобразование
  • тип трансформации
  • phraseological units
  • reproducibility
  • categories of phraseological units
  • stylistic characteristic
  • markedness
  • language of works for children
  • author’s transformation
  • type of transformation

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)