• Original research article
  • June 1, 2017
  • Open access

NOMINATION OF PERSONALITY’S MORAL QUALITIES IN PHRASEOLOGISMS-BIBLICISMS (BY THE MATERIAL OF THE RUSSIAN, FRENCH AND ENGLISH LANGUAGES)

Abstract

The article is devoted to the comparative studies of Russian, French and English phraseologisms-Biblicisms. The study focuses on phraseologisms-Biblicisms of the ideographic field “Human moral qualities”. Using component and definitional analysis the authors examined the categories “personality’s positive qualities” and “personality’s negative qualities” and their subcategories. According to the research, in both categories only four subcategories coincide (talent, justice, patience, intellect - for positive qualities; arrogance, malice, hypocrisy, distrust - for negative qualities). It is shown that nomination of the majority of moral qualities does not coincide in the analyzed languages. The paper identifies the differences between linguo-cultures; to designate personality’s moral qualities different languages use different phraseologisms-Biblicisms, different images and Biblical figures.

References

  1. Библия. Книги Священного Писания Ветхого и Нового Завета. М.: Издание Московской Патриархии, 1990. 1372 с.
  2. Большой толково-фразеологический словарь Михельсона [Электронный ресурс]. URL: http://dic.academic.ru/ contents.nsf/michelson_new/ (дата обращения: 12.04.2017).
  3. Буянова Л. Ю., Коваленко Е. Г. Русский фразеологизм как ментально-когнитивное средство языковой концептуализации сферы моральных качеств личности: монография. М.: Флинта: Наука, 2013. 184 с.
  4. Внукова Е. А., Чиликина О. Н. Фразеологизмы с компонентом «зооним» в русском и во французском языках // Новое слово в науке: перспективы развития: материалы VI Междунар. науч.-практ. конф. (Чебоксары, 20 ноября 2015 г.). 2015. № 4 (6). С. 191-193.
  5. Волович М., Зоркий К., Макаров М. Англо-русский словарь в помощь христианскому переводчику. М.: Духовное возрождение, 1997. 388 с.
  6. Газизова Л. Г. Фразеологизмы как средства отражения ментальности в испанском русском рекламном тексте // Сопоставительная лингвистика. 2016. № 5. С. 28-32.
  7. Дзахова В. Т., Калаева Р. О. Роль мужчины в немецком и осетинском обществе (на материале анализа фразеологизмов) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 2 (68). Ч. 2. С. 113-116.
  8. Жуковская Н. П. Библеизмы французского языка. М.: Изд-во негосударственного образовательного учреждение высшего профессионального образования «Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет», 2006. 384 с.
  9. Кунин А. В. Большой англо-русский фразеологический словарь. М.: Русский язык Медиа, 2005. 1214 с.
  10. Кунин А. В. Курс фразеологии современного английского языка. Дубна: Феникс+, 2005. 488 с.
  11. Мазаева А. Ю. Фразеологизмы идеографического поля «Визуальное восприятие действительности» как объект словарного описания // Вестник Оренбургского государственного университета. Оренбург: Изд-во государственного образовательного учреждения высшего профессионального образования «Оренбургский государственный университет», 2006. № 11. С. 129-132.
  12. Маслова В. А. Homo lingualis в культуре: монография. М.: Гнозис, 2007. 320 с.
  13. Назарян А. Г. Словарь устойчивых сравнений французского языка. М.: Изд-во РУДН, 2002. 334 с.
  14. Назарян А. Г. Фразеология современного французского языка. М.: Высшая школа, 1987. 288 с.
  15. Телия В. Н. Русская фразеология. Семантический, прагматический и лингвокультурологический аспекты. М.: Школа «Языки русской культуры», 1996. 284 с.
  16. Фразеологический словарь русского литературного языка [Электронный ресурс]. URL: http://phraseology. academic.ru/ (дата обращения: 12.04.2017).
  17. Фразеологический словарь русского языка / под ред. А. И. Молоткова. М.: Изд-во «Советская Энциклопедия», 1968. 543 с.
  18. Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию. СПб.: Симпозиум, 2006. 544 с.

Author information

Aleksandr Eduardovich Buzheninov

Ural State Pedagogical University; Ural State University of Economics

Polina Aleksandrovna Zagoskina

Ural State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: June 1, 2017.

Keywords

  • фразеологизм-библеизм
  • фразеологическая номинация
  • идеографическое поле
  • моральные качества личности
  • лингвокультурологи
  • лингвокультура
  • phraseologism-Biblicism
  • phraseological nomination
  • ideographic field
  • personality’s moral qualities
  • linguo-culturologists
  • linguo-culture

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)